loadingEtt plan lyfter från Beiruts internationella flygplats, som blivit en allt viktigare införsel- och lagringsplats för Hizbollah. Foto: Joseph Eid/AFP via Getty Images
Ett plan lyfter från Beiruts internationella flygplats, som blivit en allt viktigare införsel- och lagringsplats för Hizbollah. Foto: Joseph Eid/AFP via Getty Images
Krönika

Magnus Norell: Beiruts flygplats är en vapendepå

Magnus Norell

Beiruts flygplats används av Hizbollah för militära ändamål såsom införsel av vapen till Libanon. Det innebär att flygplatsen kan förlora sin status som civil flygplats. För fyra år sedan skedde en explosion i Beiruts hamn som dödade över 200 människor. Även där var Hizbollah ansvariga, och har gjort allt för att tysta ner skandalen, skriver Magnus Norell.

I början av augusti var det fyra år sedan en explosion i Beiruts hamn dödade drygt 200 och skadade över 6 000 människor, samt ställde till med enorm förödelse i centrala Beirut. I dag, fyra år senare, kan man fortfarande se spåren efter explosionen i form av ruiner och drabbade människor som varken fått kompensation eller rättvisa för döda och skadade anhöriga.

Skulden lades snabbt på Hizbollah som hade ansvar för att stora mängder av ammoniumnitrat, i strid med gällande säkerhetsföreskrifter, lagrats under lång tid i osäkra depåer. Hizbollah är den dominerande politiska och militära kraften i Libanon, och har sedan länge kontrollen över både hamnen och flygplatsen i Beirut, då båda platserna används för att föra in vapen och materiel från Iran till rörelsen.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEtt plan lyfter från Beiruts internationella flygplats, som blivit en allt viktigare införsel- och lagringsplats för Hizbollah. Foto: Joseph Eid/AFP via Getty Images
Ett plan lyfter från Beiruts internationella flygplats, som blivit en allt viktigare införsel- och lagringsplats för Hizbollah. Foto: Joseph Eid/AFP via Getty Images
Krönika

Magnus Norell: Beiruts flygplats är en vapendepå

Magnus Norell

Beiruts flygplats används av Hizbollah för militära ändamål såsom införsel av vapen till Libanon. Det innebär att flygplatsen kan förlora sin status som civil flygplats. För fyra år sedan skedde en explosion i Beiruts hamn som dödade över 200 människor. Även där var Hizbollah ansvariga, och har gjort allt för att tysta ner skandalen, skriver Magnus Norell.

I början av augusti var det fyra år sedan en explosion i Beiruts hamn dödade drygt 200 och skadade över 6 000 människor, samt ställde till med enorm förödelse i centrala Beirut. I dag, fyra år senare, kan man fortfarande se spåren efter explosionen i form av ruiner och drabbade människor som varken fått kompensation eller rättvisa för döda och skadade anhöriga.

Skulden lades snabbt på Hizbollah som hade ansvar för att stora mängder av ammoniumnitrat, i strid med gällande säkerhetsföreskrifter, lagrats under lång tid i osäkra depåer. Hizbollah är den dominerande politiska och militära kraften i Libanon, och har sedan länge kontrollen över både hamnen och flygplatsen i Beirut, då båda platserna används för att föra in vapen och materiel från Iran till rörelsen.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024