När TV4 nu säljs har de möjlighet att bli en fristående kanal som vågar vara mer frispråkig, med kritiska perspektiv. TV4 kan gå mycket längre än hittills utan att äventyra sin trovärdighet, snarare tvärtom. Det vore inte fel om de tar inspiration från USA och Fox News. Borgerligt sinnade svenskar har tröttnat på vänsterliberalismen hos de skenbart objektiva medierna, skriver Lars Bernhoff och Åke Thunström (ordf.) föreningen Medborgarperspektiv.se.
Telias köp av TV4 saknade förutsättningar för att bli en framgång. Telia varnades för att de inte skulle lyckas att vara både ett ledande telekomföretag och en ledande medieleverantör. Många menar att statens dominans, via SVT och genom Telias ägande av TV4, kan skapa ett problem med koncentration av mediemakt, något som annars ofta kritiseras när det gäller privatägda medier. Staten är stor delägare i Telia. Kritiker hävdar att ett mediebolags trovärdighet inte kan separeras från dess ägare, och att även om staten inte aktivt styr kan det ändå finnas en upplevd risk för påverkan på redaktionella beslut. Konkurrensen är hård inom både telekom och digitala medier. Telia har varken haft resurser eller andra förutsättningar att göra de förändringar som skulle ha kunnat ge TV4 en ny och bättre position. Tv-marknaden är i snabb förvandling med tydligt nedåtgående reklamintäkter för tablå-tv. Det är digitala medier och streaming som ökar i hård internationell konkurrens. Priset tio miljarder för TV4-koncernen kan inte försvaras när TV4 nu är till försäljning sedan en tid.