loadingE-handelns omsättning ökade knappt i augusti. Arkivbild. Foto: Tim Aro/TT
E-handelns omsättning ökade knappt i augusti. Arkivbild. Foto: Tim Aro/TT
Inrikes

Trögt i e-handeln – fler väljer utländskt lågpris

TT

Svensk E-handeln omsatte 12,1 miljarder kronor i augusti, visar Svensk Handels E-handelsindikator. Det innebar en knapp ökning – med 1 procent – jämfört med samma månad i fjol.

Precis som i juli var den genomsnittliga totala köpesumman per konsument låg i ett historiskt perspektiv.

– Det är det lägsta augustisnittet sedan vi började mäta 2020. Andelen som e-handlar är dock fortsatt historiskt hög på 71 procent. I augusti räckte det för att lyfta totalomsättningen något, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Samtidigt uppger fler konsumenter än tidigare år att de gärna handlar från utländska lågprisaktörer som Temu och Shein.

– Det är oroväckande, och direkt skadligt för den svenska e-handeln, säger Per Ljungberg.

Hittills i år har omsättningen i e-handeln ökat med 9 procent jämfört med 2023, som dock var ett mycket svagt år.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingE-handelns omsättning ökade knappt i augusti. Arkivbild. Foto: Tim Aro/TT
E-handelns omsättning ökade knappt i augusti. Arkivbild. Foto: Tim Aro/TT
Inrikes

Trögt i e-handeln – fler väljer utländskt lågpris

TT

Svensk E-handeln omsatte 12,1 miljarder kronor i augusti, visar Svensk Handels E-handelsindikator. Det innebar en knapp ökning – med 1 procent – jämfört med samma månad i fjol.

Precis som i juli var den genomsnittliga totala köpesumman per konsument låg i ett historiskt perspektiv.

– Det är det lägsta augustisnittet sedan vi började mäta 2020. Andelen som e-handlar är dock fortsatt historiskt hög på 71 procent. I augusti räckte det för att lyfta totalomsättningen något, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Samtidigt uppger fler konsumenter än tidigare år att de gärna handlar från utländska lågprisaktörer som Temu och Shein.

– Det är oroväckande, och direkt skadligt för den svenska e-handeln, säger Per Ljungberg.

Hittills i år har omsättningen i e-handeln ökat med 9 procent jämfört med 2023, som dock var ett mycket svagt år.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024