Svensk E-handeln omsatte 12,1 miljarder kronor i augusti, visar Svensk Handels E-handelsindikator. Det innebar en knapp ökning – med 1 procent – jämfört med samma månad i fjol.
Precis som i juli var den genomsnittliga totala köpesumman per konsument låg i ett historiskt perspektiv.
– Det är det lägsta augustisnittet sedan vi började mäta 2020. Andelen som e-handlar är dock fortsatt historiskt hög på 71 procent. I augusti räckte det för att lyfta totalomsättningen något, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Samtidigt uppger fler konsumenter än tidigare år att de gärna handlar från utländska lågprisaktörer som Temu och Shein.
– Det är oroväckande, och direkt skadligt för den svenska e-handeln, säger Per Ljungberg.
Hittills i år har omsättningen i e-handeln ökat med 9 procent jämfört med 2023, som dock var ett mycket svagt år.