Elbussar är en del av den gröna omställningen som ska hjälpa kommuner att möta nya miljökrav. Men allt fler frågor väcks. I Gävle förbrukas 300 liter diesel i timmen för att ladda 52 nyinköpta elbussar och på Must undersöker man spionage via Kinaproducerade elbussar.
Allt fler kommuner och företag investerar i elbussar som ett led i den gröna omställningen. Sedan flera år finns en elbusspremie som ger upp till 20 procent kostnadstäckning för inköp av elbussar. Personer som Epoch Times har talat med bedömer att satsningarna går för snabbt och att resultatet är tveksamt.
Värst drabbade är resenärer från Gävleborgs län, där bussturer ställdes in dagligen under vintern. Operatören fick hyra in elverk för att tillgodose det missbedömda elbehovet och dessutom ersätta stillastående elbussar med bränslebussar. Enligt X-trafik, som ansvarar för regionbusstrafiken, har det förekommit inställda turer sedan den 10 december förra året, då ett nytt avtal togs i bruk och det franska trafikföretaget Transdev började bedriva verksamhet med 52 nya elbussar.