loading
Inrikes

Fackens strid mot Tesla drabbar andra företag

Malin Nordstrand

Över ett dussin fackförbund har gått med i strejken för att stötta IF Metalls strid mot Tesla, något som slår hårt mot en stor mängd andra företag som därmed dragits in i konflikten. Nu vill allt fler begränsa rätten till sympatiåtgärder.

Fyra och en halv månad har gått sedan fackförbundet IF Metall inledde strejken mot den amerikanska elbilstillverkaren Tesla i Sverige, i syfte att bolaget ska teckna kollektivavtal för sina anställda. Hittills har dock Tesla konsekvent sagt nej till kollektivavtal – en linje som grundaren, Elon Musk, håller i samtliga länder världen över.

I takt med Teslas motstånd har IF Metall tagit till allt hårdare stridsåtgärder mot bolaget och begärt sympatiåtgärder från en rad andra fackförbund. I dagsläget har tio svenska förbund anslutit sig, däribland Transport, Hamnarbetarna, Elektrikerförbundet, Målarna, Seko och ST. Även tre nordiska fackförbund har lagt sympativarsel.

Strejken mot Tesla

IF Metall inledde strejken mot Tesla, TM Sweden, den 27 oktober 2023. Fackförbundet kräver att bolaget ska teckna kollektivavtal, vilket Tesla hittills vägrat.

130 anställda togs ut i strejk av IF Metall. Medlingsinstitutet uppskattar dock att cirka två tredjedelar av dessa valt att inte strejka.

Ytterligare 13 fackförbund har vidtagit sympatiåtgärder mot Tesla. De svenska förbunden är Transport, Hamnarbetarna, Elektrikerna, Målarna, Byggnads, Kommunal, Musikerna, Fastighetsförbundet, Seko och ST. Dessutom har tre nordiska transportarbetareförbund lagt sympativarsel.

I mitten av februari införde IF Metall en tillfällig dispens för 30 skadeverkstäder som fram till den 30 april får reparera allvarligt skadade Tesla-bilar. Dispensen gäller inte Teslas egna verkstäder.

Tesla har expanderat verksamheten i Sverige under strejkens gång. Totalt har över 4 000 Tesla-bilar nyregistrerats sedan november och Model Y var den mest sålda bilen i Sverige 2023.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Inrikes

Fackens strid mot Tesla drabbar andra företag

Malin Nordstrand

Över ett dussin fackförbund har gått med i strejken för att stötta IF Metalls strid mot Tesla, något som slår hårt mot en stor mängd andra företag som därmed dragits in i konflikten. Nu vill allt fler begränsa rätten till sympatiåtgärder.

Fyra och en halv månad har gått sedan fackförbundet IF Metall inledde strejken mot den amerikanska elbilstillverkaren Tesla i Sverige, i syfte att bolaget ska teckna kollektivavtal för sina anställda. Hittills har dock Tesla konsekvent sagt nej till kollektivavtal – en linje som grundaren, Elon Musk, håller i samtliga länder världen över.

I takt med Teslas motstånd har IF Metall tagit till allt hårdare stridsåtgärder mot bolaget och begärt sympatiåtgärder från en rad andra fackförbund. I dagsläget har tio svenska förbund anslutit sig, däribland Transport, Hamnarbetarna, Elektrikerförbundet, Målarna, Seko och ST. Även tre nordiska fackförbund har lagt sympativarsel.

Strejken mot Tesla

IF Metall inledde strejken mot Tesla, TM Sweden, den 27 oktober 2023. Fackförbundet kräver att bolaget ska teckna kollektivavtal, vilket Tesla hittills vägrat.

130 anställda togs ut i strejk av IF Metall. Medlingsinstitutet uppskattar dock att cirka två tredjedelar av dessa valt att inte strejka.

Ytterligare 13 fackförbund har vidtagit sympatiåtgärder mot Tesla. De svenska förbunden är Transport, Hamnarbetarna, Elektrikerna, Målarna, Byggnads, Kommunal, Musikerna, Fastighetsförbundet, Seko och ST. Dessutom har tre nordiska transportarbetareförbund lagt sympativarsel.

I mitten av februari införde IF Metall en tillfällig dispens för 30 skadeverkstäder som fram till den 30 april får reparera allvarligt skadade Tesla-bilar. Dispensen gäller inte Teslas egna verkstäder.

Tesla har expanderat verksamheten i Sverige under strejkens gång. Totalt har över 4 000 Tesla-bilar nyregistrerats sedan november och Model Y var den mest sålda bilen i Sverige 2023.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025