loadingShoppingsajten Shein sticker ut när det kommer till anmälningar till ARN de senaste åren. Arkivbild. Foto: Richard Drew/AP/TT
Shoppingsajten Shein sticker ut när det kommer till anmälningar till ARN de senaste åren. Arkivbild. Foto: Richard Drew/AP/TT
Inrikes

Shein toppar dålig lista – sajterna sticker ut

Marcus Alexandersson/TT

Flera populära shoppingsajter sticker ut när det handlar om anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Sämst i klassen är Shein.

I slutet av förra veckan meddelade Sveriges konsumenter att de, tillsammans med 16 andra europeiska konsumentorganisationer, anmäler shoppingsajten Temu för brott mot EU-lagen DSA. Temu ska bland annat ha gjort det närmast omöjligt att kontakta dem som säljer varor på plattformen, något som hindrar kundernas rätt till reklamation.

Temu är dock inte den enda shoppingplattformen som fått kritik för sitt innehåll. Även kläd- och modesajten Shein har tidigare kritiserats för bristfälliga kundrättigheter, såväl som usla arbetsförhållanden.

Shoppingsajter

Shein och Temu är två kinesiska företag som båda blivit populära shoppingplattformar de senaste åren.

Till skillnad från traditionella handelsplatser som säljer kläder eller varor under ett och samma varumärke eller företag tillhandahåller Shein och Temu varor från olika återförsäljare. Konceptet är samma som Amazon har gjort till ett framgångsrikt koncept.

Både Shein och Temu har, likt Amazon, en sajt som aktivt uppmanar kunden att köpa fler saker och för mer pengar, ofta med erbjudanden om rabatter och gratis frakt. Shein och Temu är också populära på Tiktok, där en stor ung målgrupp finns.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingShoppingsajten Shein sticker ut när det kommer till anmälningar till ARN de senaste åren. Arkivbild. Foto: Richard Drew/AP/TT
Shoppingsajten Shein sticker ut när det kommer till anmälningar till ARN de senaste åren. Arkivbild. Foto: Richard Drew/AP/TT
Inrikes

Shein toppar dålig lista – sajterna sticker ut

Marcus Alexandersson/TT

Flera populära shoppingsajter sticker ut när det handlar om anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Sämst i klassen är Shein.

I slutet av förra veckan meddelade Sveriges konsumenter att de, tillsammans med 16 andra europeiska konsumentorganisationer, anmäler shoppingsajten Temu för brott mot EU-lagen DSA. Temu ska bland annat ha gjort det närmast omöjligt att kontakta dem som säljer varor på plattformen, något som hindrar kundernas rätt till reklamation.

Temu är dock inte den enda shoppingplattformen som fått kritik för sitt innehåll. Även kläd- och modesajten Shein har tidigare kritiserats för bristfälliga kundrättigheter, såväl som usla arbetsförhållanden.

Shoppingsajter

Shein och Temu är två kinesiska företag som båda blivit populära shoppingplattformar de senaste åren.

Till skillnad från traditionella handelsplatser som säljer kläder eller varor under ett och samma varumärke eller företag tillhandahåller Shein och Temu varor från olika återförsäljare. Konceptet är samma som Amazon har gjort till ett framgångsrikt koncept.

Både Shein och Temu har, likt Amazon, en sajt som aktivt uppmanar kunden att köpa fler saker och för mer pengar, ofta med erbjudanden om rabatter och gratis frakt. Shein och Temu är också populära på Tiktok, där en stor ung målgrupp finns.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025