loadingAB Volvo tillverkar bland annat lastbilar och lastmaskiner. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
AB Volvo tillverkar bland annat lastbilar och lastmaskiner. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Volvo i samarbete med Daimler

TT

Lastbilstillverkaren AB Volvo planerar att skapa ett samriskbolag med tyska konkurrenten Daimler Truck. Fokus är att utveckla mjukvara för tunga fordon.

”Med tanke på den snabba omvandlingen som pågår av vår bransch är det viktigt att samarbeta för att påskynda utvecklingen, öka volymerna och dela på kostnaderna”, säger Volvos vd Martin Lundstedt i ett pressmeddelande.

Tillsammans ska lastbilsjättarna ta fram ”en mjukvarudefinierad plattform” och ett operativsystem som ska ligga till grund för olika digitala fordonsfunktioner.

”Lika viktigt som övergången till CO2-neutral framdrivningsteknik är digitaliseringen av fordonet”, säger Martin Daum, vd för Daimler Truck.

Det nya bolaget är tänkt att bli ett självständigt samriskbolag – där Volvo och Daimler delar lika på ägandet – med huvudkontor i Göteborg. Volvo och Daimler fortsätter som konkurrenter på övriga områden.

Ambitionen är att bli ”en ledande utvecklare av standardiserad hårdvara och mjukvara”.

Hur mycket som kommer att investeras framgår inte. Avtalet är preliminärt och icke-bindande. Ett slutligt avtal förväntas senare i år och affären ska vara klar första kvartalet nästa år.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAB Volvo tillverkar bland annat lastbilar och lastmaskiner. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
AB Volvo tillverkar bland annat lastbilar och lastmaskiner. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Volvo i samarbete med Daimler

TT

Lastbilstillverkaren AB Volvo planerar att skapa ett samriskbolag med tyska konkurrenten Daimler Truck. Fokus är att utveckla mjukvara för tunga fordon.

”Med tanke på den snabba omvandlingen som pågår av vår bransch är det viktigt att samarbeta för att påskynda utvecklingen, öka volymerna och dela på kostnaderna”, säger Volvos vd Martin Lundstedt i ett pressmeddelande.

Tillsammans ska lastbilsjättarna ta fram ”en mjukvarudefinierad plattform” och ett operativsystem som ska ligga till grund för olika digitala fordonsfunktioner.

”Lika viktigt som övergången till CO2-neutral framdrivningsteknik är digitaliseringen av fordonet”, säger Martin Daum, vd för Daimler Truck.

Det nya bolaget är tänkt att bli ett självständigt samriskbolag – där Volvo och Daimler delar lika på ägandet – med huvudkontor i Göteborg. Volvo och Daimler fortsätter som konkurrenter på övriga områden.

Ambitionen är att bli ”en ledande utvecklare av standardiserad hårdvara och mjukvara”.

Hur mycket som kommer att investeras framgår inte. Avtalet är preliminärt och icke-bindande. Ett slutligt avtal förväntas senare i år och affären ska vara klar första kvartalet nästa år.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024