loadingDen svenska begagnathandeln fortsätter att växa. Framför allt är mode populärt bland unga. Foto: Massimo Todaro/Shutterstock
Den svenska begagnathandeln fortsätter att växa. Framför allt är mode populärt bland unga. Foto: Massimo Todaro/Shutterstock
Ekonomi & Näringsliv

Second hand-branschen omsatte 17 miljarder förra året

Tony Lingefors

Totalt omsatte second hand-branschen i Sverige 17 miljarder kronor förra året. Den mest sålda produktkategorin var mode. Det visar statistik från branschorganisationen Svensk Handel.

Det som håller igång försäljningen inom begagnathandeln beror på att många hushåll är ekonomiskt pressade samt ökat hållbarhetsfokus och fler nya aktörer inom branschen.

– Second hand har etablerat sig som en viktig del av handeln, och konsumenternas inköpsmönster har helt klart förändrats. Ökad tillgänglighet och prisfördelar, kombinerat med ett ökat fokus på hållbarhet, är den huvudsakliga anledningen till branschens starka utveckling, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDen svenska begagnathandeln fortsätter att växa. Framför allt är mode populärt bland unga. Foto: Massimo Todaro/Shutterstock
Den svenska begagnathandeln fortsätter att växa. Framför allt är mode populärt bland unga. Foto: Massimo Todaro/Shutterstock
Ekonomi & Näringsliv

Second hand-branschen omsatte 17 miljarder förra året

Tony Lingefors

Totalt omsatte second hand-branschen i Sverige 17 miljarder kronor förra året. Den mest sålda produktkategorin var mode. Det visar statistik från branschorganisationen Svensk Handel.

Det som håller igång försäljningen inom begagnathandeln beror på att många hushåll är ekonomiskt pressade samt ökat hållbarhetsfokus och fler nya aktörer inom branschen.

– Second hand har etablerat sig som en viktig del av handeln, och konsumenternas inköpsmönster har helt klart förändrats. Ökad tillgänglighet och prisfördelar, kombinerat med ett ökat fokus på hållbarhet, är den huvudsakliga anledningen till branschens starka utveckling, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025