”Ni kan vara säkra på att Saab inte försvinner.” Så sade bilföretagets sista vd och storägare Victor Muller i april 2011. Men före julen kom konkursen.
Nu startar rättegången om misstänkta brott under Saabs sista år.
Det är drygt en mil att köra från Saabfabriken i Trollhättan, där elbilsföretaget Nevs nu finns, till tingsrätten i Vänersborg. Där ska nu Victor Muller, hans vd-företrädare Jan Åke Jonsson och fem andra personer försvara sig mot åtal om en rad ekonomiska brott inom Saab Automobile. Alla nekar till anklagelserna.
En del i åtalet, som rätten tar först, handlar om hur Saab betalade ut ersättning till Victor Muller. Men de andra åtalade gjorde, enligt åklagaren, ingen egen ekonomisk vinning på de åtgärder och manövrer som tingsrätten ska granska. Målet var att rädda företaget.
”Borde förstått”
Åklagaren hävdar dock att de inblandade i någon mån borde ha förstått att man gick bortom lagens gränser.
– I vissa delar hävdar jag absolut att detta skett med uppsåt, säger chefsåklagare Olof Sahlgren vid Ekobrottsmyndigheten.
En annan del i åtalet har rubriken grovt svindleri. Saab Automobiles ledning anklagas bland annat för att ha gett en falsk och förskönad bild av företaget i medierna vid månadsskiftet mars/april 2011. Syftet var att obetalda fordringsägare inte skulle begära Saab i konkurs eller sluta leverera bildelar.
– Det var ett väldigt mediatryck på Saab då, där det gällde att upprätthålla en bild av att allt egentligen var rätt bra, beskriver Olof Sahlgren.
GM-krav avgörande
Han har inte hittat något liknande rättsfall i Sverige, men hänvisar till lagens förarbeten om vad som kan vara svindleri.
Början till slutet anses ha varit när den tidigare ägaren General Motors på våren 2011 krävde förskottsbetalning för leveranser till Saab. Då blev krisen akut.
Den 4 april 2011 höll Saab presskonferens i Nacka. Det var där Victor Muller lovade att Saab inte skulle försvinna.
På morgonen dagen efter tvingades man stoppa produktionen ännu en gång, eftersom flera underleverantörer vägrade skicka material innan de fått sina fordringar betalda. Saabs bilbyggande startade aldrig ordentligt igen.
Muller ljög inte
Men Victor Muller anser att de uttalanden han kritiseras för stämde med hur han uppfattade situationen.
– Som ansvarig för ett bolag måste du vara väldigt betänksam och balanserad i hur du uttalar dig. Om Muller sagt att ”nu går allt över styr”, då hade han ju skadat borgenärer och andra runt omkring på ett förödande sätt, säger advokat Hans Strandberg.
(TT)
Rättegången |
Rättegången om misstänkta ekobrott i Saab Automobile före konkursen 2011 består av flera delar. Sju personer är åtalade vid Vänersborgs tingsrätt, de flesta på flera punkter. Alla nekar till brott. På tisdagen startar man med delen om sju miljoner kronor som Saab Automobile betalade i ersättning till Victor Muller. Pengarna skickades som konsultarvode till Mullers och hans hustrus privata konton utomlands. Åklagaren anser att upplägget var grovt försvårande av skattekontroll. 14 februari inleds delen om fakturor på 30 miljoner kronor som Saab skrev, och fick betalda, för ett återförsäljaravtal i Ukraina. Enligt åklagaren var det luftfakturor som upprättades för att få in pengar, sannolikt från den starkt ifrågasatte affärsmannen Vladimir Antonov. I denna del finns flera åtalspunkter. Saabs dåvarande vd Jan Åke Jonsson och två andra personer anklagas för grovt osant intygande. 21 februari startar delen om grovt svindleri, bland annat genom uppgifter till medierna. Bland de åtalade finns Victor Muller och Jan Åke Jonsson. 28 februari går man in på årsredovisningar som åklagaren anser har blivit manipulerade. Åtalspunkterna gäller grov urkundsförfalskning och grovt osant intygande. Bland de åtalade finns Saab Automobiles chefsjurist. 6 mars inleds de avslutande pläderingarna från parterna i målet. |
Saab Automobile |
Verkstadsföretaget Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) började tillverka bilar 1946. 1969-90 var biltillverkningen sammanslagen med lastbilsföretaget Scania. 1990 bildades Saab Automobile, med General Motors som ensam ägare från 1999. 2010 köptes Saab Automobile av nederländska Spyker. 2011 sattes företaget, med 3 400 anställda, i konkurs. 2012 köptes det mesta i konkursboet av Nevs (National Electric Vehicle Sweden). |