loadingEtt stort antal fordon satt fast på E22 i januari. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Ett stort antal fordon satt fast på E22 i januari. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Så ska nytt E22-kaos undvikas i vinter

Niklas Svahn och Björn Berglund/TT

Trafikverket lovar att agera snabbare i vinter för att undvika ett liknande kaos som det som uppstod på E22 förra året. Bilar ska bärgas och flyttas på kortare tid.

– Vi kommer kunna agera mycket mer kraftfullt i en situation då vi har ett snöoväder, säger myndighetens generaldirektör Roberto Maiorana.

Förra vintern satt tusentals resenärer fast i kylan på E22. Även E4 drabbades av trafikkaos under påsken. Nu presenterar Trafikverket åtgärder för att sådana situationer inte ska upprepas.

I en handlingsplan som lämnats över till regeringen konstaterar myndigheten att information till resenär inte nådde ut tillräckligt bra.

– Vi behöver hitta bättre kanaler för att nå ut till trafikanter. Vi har till exempel många chaufförer som inte pratar svenska och vi behöver nå ut även till dem, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.

Maiorana pekar på att information kan behövas redan vid gränsen in i landet, kanske via skyltar på engelska eller andra språk.

Ska bärgas bort

Trafikverket vill också flytta strandade bilar som korkar igen vägarna snabbare än vad som var fallet i vintras. En ny åtgärd som ska användas redan i vinter är så kallad "kortflytt."

– Under E22 blev det stopp längst fram i kön. Då får vi se till att vi kan dra bort de fordonen och dra dem längs vägen eller ställa upp dem i parkeringsfickor som finns längs våra vägar, säger Maiorana.

Ett annat problem som pekas ut är långa uppförsbackar, som E6 förbi Hallandsåsen. Även där lovar Trafikverket snabbare åtgärder.

– Vi har extra resurser ute både för att kunna salta, sanda, ploga eller dra bort fordon. Och det kommer vi att intensifiera, säger han.

Man lyfter också fram stärkt beredskap, och en ny dygnetruntfunktion som gör att Trafikverket ska kunna rycka ut snabbare. Samtidigt ska samarbetet med räddningstjänsten och länsstyrelser bli bättre.

Trafikverket ska också ha direktkontakt med vissa plogbilar.

– De är våra ögon på vägen, så den kontakten är vital, säger Maiorana.

Ministern: Bra grund

Rapporten lägger en bra grund för att undvika ett nytt trafikkaos likt det på E22, enligt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Då agerade inte myndigheter och pekade på varandra – och det kommer inte att hända igen, säger han.

– Man kan vara trygg i att de här åtgärderna gör att Trafikverket och andra entreprenörer som sköter vinterväghållningen kommer att vara bättre förberedda den här vintern.

Ministern pekar också på enskilda bilisters ansvar att tänka efter och vara förberedda i vinter.

– Den som har sommardäck ska under inga omständigheter ge sig ut i vinterväglag.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEtt stort antal fordon satt fast på E22 i januari. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Ett stort antal fordon satt fast på E22 i januari. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Så ska nytt E22-kaos undvikas i vinter

Niklas Svahn och Björn Berglund/TT

Trafikverket lovar att agera snabbare i vinter för att undvika ett liknande kaos som det som uppstod på E22 förra året. Bilar ska bärgas och flyttas på kortare tid.

– Vi kommer kunna agera mycket mer kraftfullt i en situation då vi har ett snöoväder, säger myndighetens generaldirektör Roberto Maiorana.

Förra vintern satt tusentals resenärer fast i kylan på E22. Även E4 drabbades av trafikkaos under påsken. Nu presenterar Trafikverket åtgärder för att sådana situationer inte ska upprepas.

I en handlingsplan som lämnats över till regeringen konstaterar myndigheten att information till resenär inte nådde ut tillräckligt bra.

– Vi behöver hitta bättre kanaler för att nå ut till trafikanter. Vi har till exempel många chaufförer som inte pratar svenska och vi behöver nå ut även till dem, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.

Maiorana pekar på att information kan behövas redan vid gränsen in i landet, kanske via skyltar på engelska eller andra språk.

Ska bärgas bort

Trafikverket vill också flytta strandade bilar som korkar igen vägarna snabbare än vad som var fallet i vintras. En ny åtgärd som ska användas redan i vinter är så kallad "kortflytt."

– Under E22 blev det stopp längst fram i kön. Då får vi se till att vi kan dra bort de fordonen och dra dem längs vägen eller ställa upp dem i parkeringsfickor som finns längs våra vägar, säger Maiorana.

Ett annat problem som pekas ut är långa uppförsbackar, som E6 förbi Hallandsåsen. Även där lovar Trafikverket snabbare åtgärder.

– Vi har extra resurser ute både för att kunna salta, sanda, ploga eller dra bort fordon. Och det kommer vi att intensifiera, säger han.

Man lyfter också fram stärkt beredskap, och en ny dygnetruntfunktion som gör att Trafikverket ska kunna rycka ut snabbare. Samtidigt ska samarbetet med räddningstjänsten och länsstyrelser bli bättre.

Trafikverket ska också ha direktkontakt med vissa plogbilar.

– De är våra ögon på vägen, så den kontakten är vital, säger Maiorana.

Ministern: Bra grund

Rapporten lägger en bra grund för att undvika ett nytt trafikkaos likt det på E22, enligt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Då agerade inte myndigheter och pekade på varandra – och det kommer inte att hända igen, säger han.

– Man kan vara trygg i att de här åtgärderna gör att Trafikverket och andra entreprenörer som sköter vinterväghållningen kommer att vara bättre förberedda den här vintern.

Ministern pekar också på enskilda bilisters ansvar att tänka efter och vara förberedda i vinter.

– Den som har sommardäck ska under inga omständigheter ge sig ut i vinterväglag.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024