Inrikes

Rekordmycket farligt avfall stoppat av tullen

Marc Skogelin/TT

Bränsletankar från Sundsbruk till Chile, motorer från Ystad till Ghana och cyklar från Kista till Kongo. Tullverket stoppade i fjol rekordmycket miljöfarligt avfall från att exporteras till länder utanför EU.

– Det är viktigt eftersom det göder den kriminella ekonomin, säger generaltulldirektör Johan Norrman.

Drygt 1 529 ton miljöfarligt avfall stoppades 2024 av Tullverket från att exporteras från Sverige till länder utanför EU, enligt myndigheten. Det är en stor ökning från rekordet 2022, då drygt 1 043 ton stoppades.

En förklaring är att myndigheten lagt mer fokus på avfallsområdet jämfört med 2023, då mycket resurser gick till sanktionsarbetet mot Ryssland och Belarus, säger Johan Norrman.

– Vi har också blivit bra på att hitta det här avfallet som inte ska exporteras. Av de kontroller som gjordes är träffprocenten hög, över 90 procent.

Miljarder i brottsvinster

Enligt tullen och polisen kopplas avfallsexporten till organiserad brottslighet där det blivit en växande inkomstkälla. Polisen har gjort bedömningen att avfallsbrott årligen genererar uppemot 6,1 miljarder kronor.

– Det är mer än dubbelt så mycket som narkotikan omsätter, säger Johan Norrman.

Utöver de rent ekonomiska aspekterna är avfallet som skickas från Sverige till länder utanför EU oftast miljöfarligt, säger han.

– I bästa fall så sker någon form av återvinning av det här, i sämsta fall läggs det bara på en soptipp och omhändertas inte alls.

160 ton skrot

Bland avfallet som stoppades av tullen och fem ansvariga länsstyrelser i fjol märks bland annat en last på över 160 ton metallskrot som skulle från Göteborg till Thailand, 65 ton bildelar från Sundsbruk på väg till Chile och nära 50 ton folieskrot från Norrköping på väg till Thailand.

– Det vanligaste är bilar, bildelar och metallskrot, den typ av utrustning, säger Norrman.

En brist som länge påtalats i arbetet mot miljöbrott är att de möjliga vinsterna är väldigt höga i förhållande till de möjliga straffen. Förra året enades dock EU-parlamentet om nya miljöbrottsregler i unionen, som bland annat omfattar möjligheten till klart strängare påföljder, vilket nu ska implementeras hos medlemsländerna.

Tullchefen säger att man kommer jobba hårt för att få fler fällande domar.

– Vi kommer fortsätta arbetet med att stoppa exporten, men också se över möjligheterna att lagföra de som försöker smuggla det här miljöfarliga avfallet.

Tullverkets stoppade avfallsexporter 2024

Drygt 1 529 ton miljöfarligt avfall stoppades i totalt 88 ärenden av Tullverket 2024 från att exporteras till länder utanför EU.

Fördelning per ansvariga län:

Västra Götaland: 24 ärenden på sammanlagt 562 777 kg

Skåne: 9 ärenden på sammanlagt 106 867 kg

Stockholm: 46 ärenden på sammanlagt 729 167 kg

Gävleborg: 9 ärenden på sammanlagt 130 625 kg

Källa: Tullverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

Inrikes

Rekordmycket farligt avfall stoppat av tullen

Marc Skogelin/TT

Bränsletankar från Sundsbruk till Chile, motorer från Ystad till Ghana och cyklar från Kista till Kongo. Tullverket stoppade i fjol rekordmycket miljöfarligt avfall från att exporteras till länder utanför EU.

– Det är viktigt eftersom det göder den kriminella ekonomin, säger generaltulldirektör Johan Norrman.

Drygt 1 529 ton miljöfarligt avfall stoppades 2024 av Tullverket från att exporteras från Sverige till länder utanför EU, enligt myndigheten. Det är en stor ökning från rekordet 2022, då drygt 1 043 ton stoppades.

En förklaring är att myndigheten lagt mer fokus på avfallsområdet jämfört med 2023, då mycket resurser gick till sanktionsarbetet mot Ryssland och Belarus, säger Johan Norrman.

– Vi har också blivit bra på att hitta det här avfallet som inte ska exporteras. Av de kontroller som gjordes är träffprocenten hög, över 90 procent.

Miljarder i brottsvinster

Enligt tullen och polisen kopplas avfallsexporten till organiserad brottslighet där det blivit en växande inkomstkälla. Polisen har gjort bedömningen att avfallsbrott årligen genererar uppemot 6,1 miljarder kronor.

– Det är mer än dubbelt så mycket som narkotikan omsätter, säger Johan Norrman.

Utöver de rent ekonomiska aspekterna är avfallet som skickas från Sverige till länder utanför EU oftast miljöfarligt, säger han.

– I bästa fall så sker någon form av återvinning av det här, i sämsta fall läggs det bara på en soptipp och omhändertas inte alls.

160 ton skrot

Bland avfallet som stoppades av tullen och fem ansvariga länsstyrelser i fjol märks bland annat en last på över 160 ton metallskrot som skulle från Göteborg till Thailand, 65 ton bildelar från Sundsbruk på väg till Chile och nära 50 ton folieskrot från Norrköping på väg till Thailand.

– Det vanligaste är bilar, bildelar och metallskrot, den typ av utrustning, säger Norrman.

En brist som länge påtalats i arbetet mot miljöbrott är att de möjliga vinsterna är väldigt höga i förhållande till de möjliga straffen. Förra året enades dock EU-parlamentet om nya miljöbrottsregler i unionen, som bland annat omfattar möjligheten till klart strängare påföljder, vilket nu ska implementeras hos medlemsländerna.

Tullchefen säger att man kommer jobba hårt för att få fler fällande domar.

– Vi kommer fortsätta arbetet med att stoppa exporten, men också se över möjligheterna att lagföra de som försöker smuggla det här miljöfarliga avfallet.

Tullverkets stoppade avfallsexporter 2024

Drygt 1 529 ton miljöfarligt avfall stoppades i totalt 88 ärenden av Tullverket 2024 från att exporteras till länder utanför EU.

Fördelning per ansvariga län:

Västra Götaland: 24 ärenden på sammanlagt 562 777 kg

Skåne: 9 ärenden på sammanlagt 106 867 kg

Stockholm: 46 ärenden på sammanlagt 729 167 kg

Gävleborg: 9 ärenden på sammanlagt 130 625 kg

Källa: Tullverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025