Regeringen föreslår ett nytt sätt att fördela frekvenserna för kommersiell radio. Det kan förändra hela kartan för reklamradion i Sverige.
– Det här är en efterlängtad reform, säger kulturminister Parisa Liljestrand (M).
Sedan reklamradion infördes i Sverige 1993 har frekvenserna för de privata stationerna fördelats efter ett slutet anbudsförfarande, där den som betalat mest fått sändningstillstånd.
Nu har regeringen skickat ut på remiss ett förslag om att slopa det systemet, som infördes av den dåvarande borgerliga regeringen, för att ersätta det med ett nytt system med bestämda kriterier och en ny sändningsavgift, säger kulturminister Parisa Liljestrand (M) i samband med att kulturbudgeten presenterades.
– Syftet med det här är ju att kunna skapa goda förutsättningar för en långsiktigt hållbar kommersiell radioverksamhet och ett brett utbud för olika intressen, säger hon.
Kritiker av det nuvarande systemet har pekat på att det premierar stora nationella och internationella mediejättar som dominerar den svenska privatradiomarknaden med ett likriktat utbud.
Mindre aktörer med ett mer nischat utbud har haft svårt att hävda sig. Många i radiobranschen har länge argumenterat för en förändring.
– För mig som verkligen tror att vi behöver en mediemarknad som präglas av både ett starkt public service men också konkurrenskraftiga privata medier, så känns det här naturligtvis väldigt bra, säger Liljestrand.
De nya reglerna ska tillämpas för första gången när nya tillstånd börjar gälla den 1 augusti 2026.