loadingRegeringens nya förslag kan stöpa om radiomarknaden i Sverige. Arkivbild. Foto: Stefan Jerrevång/TT
Regeringens nya förslag kan stöpa om radiomarknaden i Sverige. Arkivbild. Foto: Stefan Jerrevång/TT
Inrikes

Regeringen vill rita om kartan för reklamradion

Mikael Forsell/TT

Regeringen föreslår ett nytt sätt att fördela frekvenserna för kommersiell radio. Det kan förändra hela kartan för reklamradion i Sverige.

– Det här är en efterlängtad reform, säger kulturminister Parisa Liljestrand (M).

Sedan reklamradion infördes i Sverige 1993 har frekvenserna för de privata stationerna fördelats efter ett slutet anbudsförfarande, där den som betalat mest fått sändningstillstånd.

Nu har regeringen skickat ut på remiss ett förslag om att slopa det systemet, som infördes av den dåvarande borgerliga regeringen, för att ersätta det med ett nytt system med bestämda kriterier och en ny sändningsavgift, säger kulturminister Parisa Liljestrand (M) i samband med att kulturbudgeten presenterades.

– Syftet med det här är ju att kunna skapa goda förutsättningar för en långsiktigt hållbar kommersiell radioverksamhet och ett brett utbud för olika intressen, säger hon.

Kritiker av det nuvarande systemet har pekat på att det premierar stora nationella och internationella mediejättar som dominerar den svenska privatradiomarknaden med ett likriktat utbud.

Mindre aktörer med ett mer nischat utbud har haft svårt att hävda sig. Många i radiobranschen har länge argumenterat för en förändring.

– För mig som verkligen tror att vi behöver en mediemarknad som präglas av både ett starkt public service men också konkurrenskraftiga privata medier, så känns det här naturligtvis väldigt bra, säger Liljestrand.

De nya reglerna ska tillämpas för första gången när nya tillstånd börjar gälla den 1 augusti 2026.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingRegeringens nya förslag kan stöpa om radiomarknaden i Sverige. Arkivbild. Foto: Stefan Jerrevång/TT
Regeringens nya förslag kan stöpa om radiomarknaden i Sverige. Arkivbild. Foto: Stefan Jerrevång/TT
Inrikes

Regeringen vill rita om kartan för reklamradion

Mikael Forsell/TT

Regeringen föreslår ett nytt sätt att fördela frekvenserna för kommersiell radio. Det kan förändra hela kartan för reklamradion i Sverige.

– Det här är en efterlängtad reform, säger kulturminister Parisa Liljestrand (M).

Sedan reklamradion infördes i Sverige 1993 har frekvenserna för de privata stationerna fördelats efter ett slutet anbudsförfarande, där den som betalat mest fått sändningstillstånd.

Nu har regeringen skickat ut på remiss ett förslag om att slopa det systemet, som infördes av den dåvarande borgerliga regeringen, för att ersätta det med ett nytt system med bestämda kriterier och en ny sändningsavgift, säger kulturminister Parisa Liljestrand (M) i samband med att kulturbudgeten presenterades.

– Syftet med det här är ju att kunna skapa goda förutsättningar för en långsiktigt hållbar kommersiell radioverksamhet och ett brett utbud för olika intressen, säger hon.

Kritiker av det nuvarande systemet har pekat på att det premierar stora nationella och internationella mediejättar som dominerar den svenska privatradiomarknaden med ett likriktat utbud.

Mindre aktörer med ett mer nischat utbud har haft svårt att hävda sig. Många i radiobranschen har länge argumenterat för en förändring.

– För mig som verkligen tror att vi behöver en mediemarknad som präglas av både ett starkt public service men också konkurrenskraftiga privata medier, så känns det här naturligtvis väldigt bra, säger Liljestrand.

De nya reglerna ska tillämpas för första gången när nya tillstånd börjar gälla den 1 augusti 2026.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024