loadingKustbevakningen på plats i hamnen i Djupekås för att sanera oljan som läckt från färjan Marco Polo i oktober 2023. Foto: Johan Nilsson/TT
Kustbevakningen på plats i hamnen i Djupekås för att sanera oljan som läckt från färjan Marco Polo i oktober 2023. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Rederiet vill inte betala efter oljeutsläpp

TT

Rederiet TT-Line överklagar den avgift på 1,2 miljoner kronor som Kustbevakningen bestämt att det tyska rederiet ska betala efter höstens oljeutsläpp, uppger Sveriges Radio P4 Blekinge.

När rederiets passagerarbåt Marco Polo gick på grund i Blekinge i oktober förra året läckte cirka 55 ton olja ut i Pukaviksbukten nära Karlshamn vilket krävde sanering längs en 2,5 mil lång kuststräcka. Kustbevakningen har därför krävt att TT-line ska betala en så kallad vattenföroreningsavgift på 1,2 miljoner kronor.

Rederiet överklagar dock beslutet och skriver till Sjörättsdomstolen att man gjort allt som kan krävas för att begränsa oljeutsläppet.

TT-Line har tidigare uppgett att ett ”mänskligt navigationsfel” orsakade grundstötningen. Färjan var på väg till Karlshamn när olyckan inträffade.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKustbevakningen på plats i hamnen i Djupekås för att sanera oljan som läckt från färjan Marco Polo i oktober 2023. Foto: Johan Nilsson/TT
Kustbevakningen på plats i hamnen i Djupekås för att sanera oljan som läckt från färjan Marco Polo i oktober 2023. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Rederiet vill inte betala efter oljeutsläpp

TT

Rederiet TT-Line överklagar den avgift på 1,2 miljoner kronor som Kustbevakningen bestämt att det tyska rederiet ska betala efter höstens oljeutsläpp, uppger Sveriges Radio P4 Blekinge.

När rederiets passagerarbåt Marco Polo gick på grund i Blekinge i oktober förra året läckte cirka 55 ton olja ut i Pukaviksbukten nära Karlshamn vilket krävde sanering längs en 2,5 mil lång kuststräcka. Kustbevakningen har därför krävt att TT-line ska betala en så kallad vattenföroreningsavgift på 1,2 miljoner kronor.

Rederiet överklagar dock beslutet och skriver till Sjörättsdomstolen att man gjort allt som kan krävas för att begränsa oljeutsläppet.

TT-Line har tidigare uppgett att ett ”mänskligt navigationsfel” orsakade grundstötningen. Färjan var på väg till Karlshamn när olyckan inträffade.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024