loadingEckermann publicerade även dikter, men han går till historien som den som gav människan Goethe liv med sina ord. Målning av Johann Joseph Schmeller (1796–1841). Foto: Public Domain
Eckermann publicerade även dikter, men han går till historien som den som gav människan Goethe liv med sina ord. Målning av Johann Joseph Schmeller (1796–1841). Foto: Public Domain
Litterärt

Prosa av Johann Peter Eckermann

Einar Askestad
Einar Askestad

Johann Peter Eckermann (1792–1854) skrev enligt Nietzsche den bästa bok som skrivits på tyska. Det är ett verk som andas ödmjukhet intill beskedlighet och som består av de samtal som Goethe och Eckermann hade under Goethes sista år i livet. Goethe närmar sig de åttio, en mogen man, som inte har något större behov av självhävdelse eller annat allt för mänskligt. Eckermann, i sin tur, är likaledes en man att beundra. Han är inte enbart en fantastisk lyssnare, han bidrar med tankar och iakttagelser som gör att samtalen blir levande och intressanta; man förstår att Goethe i Eckermann funnit ett värdigt sällskap. ”Det närvarande fordrar sin rätt” säger Goethe vid ett tillfälle, och det är just denna insikt som de delar: livet som en helig sak, som kräver omtänksamhet, lyhördhet, koncentration och vila på samma gång. Deras samtal slår en med häpnad och inte utan förskräckelse tänker man på sin egen samtid, där kommunikationen allt för ofta liknar kommandon och snusförnuftiga direktiv, åsikter och värderingar. Hos Goethe och Eckermann är endast det utsökta gott nog, och som Goethe säger vid ett tillfälle: ”Ty vari ligger barbariet om icke däri, att man icke erkänner vad som är utmärkt?”

   Allt mellan himmel och jord blir belyst. Konst, litteratur, filosofi, teater, sociala och ekonomiska frågor – vad som än dryftas genomsyras tilltalet av visdom och skärpa. En guldgruva för den som är intresserad av genuint tänkande. Napoleon dyker ofta upp i samtalen, och man kommer nära en epok som kanske rör oss än mer i dag – frågor om tradition kontra uppbrott, rationalitet kontra förnuft och känsla, eller som i ett av avsnitten jag valt här: frågan om individen och staten, där Goethe förutsäger mycket av det elände som vi sedan hans dagar genomlevt: totalitarismens alla skepnader, från det politiska till det mediala, från en gränslös teknologi till ett översitteri i det allmännas namn. Goethe kallar sin bostad för ett kloster, vilket Alf Ahlberg kommenterar i förordet till boken (Natur och Kultur, 1925): ”det är i så fall ett kloster med alla fönster öppna mot världen.”

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEckermann publicerade även dikter, men han går till historien som den som gav människan Goethe liv med sina ord. Målning av Johann Joseph Schmeller (1796–1841). Foto: Public Domain
Eckermann publicerade även dikter, men han går till historien som den som gav människan Goethe liv med sina ord. Målning av Johann Joseph Schmeller (1796–1841). Foto: Public Domain
Litterärt

Prosa av Johann Peter Eckermann

Einar Askestad
Einar Askestad

Johann Peter Eckermann (1792–1854) skrev enligt Nietzsche den bästa bok som skrivits på tyska. Det är ett verk som andas ödmjukhet intill beskedlighet och som består av de samtal som Goethe och Eckermann hade under Goethes sista år i livet. Goethe närmar sig de åttio, en mogen man, som inte har något större behov av självhävdelse eller annat allt för mänskligt. Eckermann, i sin tur, är likaledes en man att beundra. Han är inte enbart en fantastisk lyssnare, han bidrar med tankar och iakttagelser som gör att samtalen blir levande och intressanta; man förstår att Goethe i Eckermann funnit ett värdigt sällskap. ”Det närvarande fordrar sin rätt” säger Goethe vid ett tillfälle, och det är just denna insikt som de delar: livet som en helig sak, som kräver omtänksamhet, lyhördhet, koncentration och vila på samma gång. Deras samtal slår en med häpnad och inte utan förskräckelse tänker man på sin egen samtid, där kommunikationen allt för ofta liknar kommandon och snusförnuftiga direktiv, åsikter och värderingar. Hos Goethe och Eckermann är endast det utsökta gott nog, och som Goethe säger vid ett tillfälle: ”Ty vari ligger barbariet om icke däri, att man icke erkänner vad som är utmärkt?”

   Allt mellan himmel och jord blir belyst. Konst, litteratur, filosofi, teater, sociala och ekonomiska frågor – vad som än dryftas genomsyras tilltalet av visdom och skärpa. En guldgruva för den som är intresserad av genuint tänkande. Napoleon dyker ofta upp i samtalen, och man kommer nära en epok som kanske rör oss än mer i dag – frågor om tradition kontra uppbrott, rationalitet kontra förnuft och känsla, eller som i ett av avsnitten jag valt här: frågan om individen och staten, där Goethe förutsäger mycket av det elände som vi sedan hans dagar genomlevt: totalitarismens alla skepnader, från det politiska till det mediala, från en gränslös teknologi till ett översitteri i det allmännas namn. Goethe kallar sin bostad för ett kloster, vilket Alf Ahlberg kommenterar i förordet till boken (Natur och Kultur, 1925): ”det är i så fall ett kloster med alla fönster öppna mot världen.”

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025