loadingFotografi av konstnären som ung man på 20-talet, okänd fotograf. Foto: Public Domain
Fotografi av konstnären som ung man på 20-talet, okänd fotograf. Foto: Public Domain
Litterärt

Prosa av Ragnar Sandberg

Einar Askestad
Einar Askestad

Ragnar Sandberg (1902–1972) stod länge och vägde mellan att bli konstnär eller författare. Valde han rätt? Han räknas till en gruppering som går under namnet Göteborgskoloristerna, och jag läser att det som förenade dem var det ”intensiva, sinnliga och ibland lidelsefulla färgspråket” och en ”ofta summariskt återgiven form”. Jag ska ärligt säga att hans måleri inte talar till mig. I mina ögon rör det sig om någon slags naivism, men utan barnets lekfullhet, och läser man om hans arbetsmetoder framstår de lätt som allt för intellektuella för att vara optimala i ett konstnärligt skapande. En sak är ju att reflektera över sitt hantverk, ett annat att utföra det; kanske kunde man säga att den som skapar sällan behöver fundera så mycket över själva skapandet, för att han har fullt upp med – skapandet.

   Sandberg blev professor i teckning 1947 och i måleri 1949 och bland annat prövade han ”möjligheter att förena ett geometriskt system med motivet: ett ansikte, en tekanna, vinglas, frukter”. Färgen ”reducerade han till nyanser av grått och ockra, med inslag av blått och brunt”, och han kunde arbeta i tre år med en liten målning.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFotografi av konstnären som ung man på 20-talet, okänd fotograf. Foto: Public Domain
Fotografi av konstnären som ung man på 20-talet, okänd fotograf. Foto: Public Domain
Litterärt

Prosa av Ragnar Sandberg

Einar Askestad
Einar Askestad

Ragnar Sandberg (1902–1972) stod länge och vägde mellan att bli konstnär eller författare. Valde han rätt? Han räknas till en gruppering som går under namnet Göteborgskoloristerna, och jag läser att det som förenade dem var det ”intensiva, sinnliga och ibland lidelsefulla färgspråket” och en ”ofta summariskt återgiven form”. Jag ska ärligt säga att hans måleri inte talar till mig. I mina ögon rör det sig om någon slags naivism, men utan barnets lekfullhet, och läser man om hans arbetsmetoder framstår de lätt som allt för intellektuella för att vara optimala i ett konstnärligt skapande. En sak är ju att reflektera över sitt hantverk, ett annat att utföra det; kanske kunde man säga att den som skapar sällan behöver fundera så mycket över själva skapandet, för att han har fullt upp med – skapandet.

   Sandberg blev professor i teckning 1947 och i måleri 1949 och bland annat prövade han ”möjligheter att förena ett geometriskt system med motivet: ett ansikte, en tekanna, vinglas, frukter”. Färgen ”reducerade han till nyanser av grått och ockra, med inslag av blått och brunt”, och han kunde arbeta i tre år med en liten målning.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025