Att något gått helt snett med vården blir alltmer tydligt. Den politiska oförmågan att hitta långsiktigt hållbara system skapar osunda kulturer med lögner som verktyg för att överleva press och stress. Det är ineffektivt och smärtsamt för alla. ”Det sätt som vi förväntas jobba på nu är sjukt”, berättar en sköterska i förtroende, skriver Inez Abrahamzon.
För några år sedan opererade jag ena foten. Leder är känsliga för infektioner, därför görs de operationerna först och jag skulle vara på plats redan klockan 7. I kallelsen bad de mig att komma i god tid, så jag var där tidigt, men receptionen var stängd. Kvart över sju, när jag kom inrusande på operationsavdelningen, stod operations- och narkosläkare och väntade på mig. Sådant blir dyrt. Redan då tänkte jag tipsa regionen om att öppna receptionen tidigare. Men skulle någon bry sig?
I sommar fick jag erfara vården ännu en gång, nu via 1177. Jag ringde för att jag behövde medicinsk hjälp, men dessvärre var mina symtom inte de rätta. Rådet blev att ta en Alvedon. När jag frågade på vilka grunder personen gjorde den bedömningen, blev svaret att hon följde ett protokoll. ”Du gör en felaktig bedömning”, sade jag. ”Du kan skriva ett meddelande till din vårdcentral via 1177”, blev svaret.