loadingKonkurrensverket upptäckte att polisen på ett lagvidrigt sätt köpt nya regnkläder för 47 miljoner kronor. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Konkurrensverket upptäckte att polisen på ett lagvidrigt sätt köpt nya regnkläder för 47 miljoner kronor. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Polisen köpte regnkläder – miljonbot hotar

TT

Polismyndigheten har köpt regnkläder utan att först enligt lag ha annonserat upphandlingen. Missen kan kosta polisen fyra miljoner kronor.

Polisens tidigare avtal om så kallade skalplagg löpte ut i januari 2021. En ny upphandling annonserades först två år senare. Den avbröts sedan i september 2023. För att inte riskera att stå utan regnplagg vände sig myndigheten därför direkt till leverantören med en inköpsorder.

– Huvudregeln är att upphandlingar ska annonseras så att alla intresserade leverantörer ges samma möjligheter att lämna anbud. Undantag från annonseringsskyldigheten får endast användas under mycket exceptionella omständigheter, säger Konkurrensverkets generaldirektör Marie Östman i ett pressmeddelande.

Värdet på inköpen uppgår enligt verket till drygt 47 miljoner kronor.

Polismyndigheten menar att det inte var möjligt att konkurrensutsätta avtalet eftersom det skulle ta för lång tid för en ny leverantör att komma i gång med en så stor produktion som polisen hade behov av.

Enligt Konkurrensverket borde dock myndigheten ha haft bättre framförhållning och redan i januari 2021 ha insett att det skulle komma att uppstå behov av regnkläder och därmed kunnat genomföra en annonserad upphandling.

Polismyndigheten ska därför betala fyra miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling.

Konkurrensverkets beslut kan överklagas till förvaltningsrätten i Stockholm.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKonkurrensverket upptäckte att polisen på ett lagvidrigt sätt köpt nya regnkläder för 47 miljoner kronor. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Konkurrensverket upptäckte att polisen på ett lagvidrigt sätt köpt nya regnkläder för 47 miljoner kronor. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Polisen köpte regnkläder – miljonbot hotar

TT

Polismyndigheten har köpt regnkläder utan att först enligt lag ha annonserat upphandlingen. Missen kan kosta polisen fyra miljoner kronor.

Polisens tidigare avtal om så kallade skalplagg löpte ut i januari 2021. En ny upphandling annonserades först två år senare. Den avbröts sedan i september 2023. För att inte riskera att stå utan regnplagg vände sig myndigheten därför direkt till leverantören med en inköpsorder.

– Huvudregeln är att upphandlingar ska annonseras så att alla intresserade leverantörer ges samma möjligheter att lämna anbud. Undantag från annonseringsskyldigheten får endast användas under mycket exceptionella omständigheter, säger Konkurrensverkets generaldirektör Marie Östman i ett pressmeddelande.

Värdet på inköpen uppgår enligt verket till drygt 47 miljoner kronor.

Polismyndigheten menar att det inte var möjligt att konkurrensutsätta avtalet eftersom det skulle ta för lång tid för en ny leverantör att komma i gång med en så stor produktion som polisen hade behov av.

Enligt Konkurrensverket borde dock myndigheten ha haft bättre framförhållning och redan i januari 2021 ha insett att det skulle komma att uppstå behov av regnkläder och därmed kunnat genomföra en annonserad upphandling.

Polismyndigheten ska därför betala fyra miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling.

Konkurrensverkets beslut kan överklagas till förvaltningsrätten i Stockholm.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025