loadingEn genomsnittlig dag lyssnar nära två miljoner på podcast, enligt en ny undersökning. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
En genomsnittlig dag lyssnar nära två miljoner på podcast, enligt en ny undersökning. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Nyheter

Podd-lyssningen fortsätter att öka

TT

Allt fler svenskar lyssnar på podcasts. Fjärde kvartalet 2024 var antalet dagliga lyssnare 20 procent fler än året innan, enligt en ny undersökning från Mediavision.

En genomsnittlig dag lyssnar nära två miljoner på podcast, vilket är ett nytt rekord.

"Att lyssna på podcasts blir allt vanligare. Det är nu den ljudkategori som växer snabbast i Sverige sett till dagliga lyssnare. Det mesta av lyssnandet ägnas åt innehåll som är gratis för konsumenten, det vill säga innehåll som är annonsfinansierat eller public service", säger Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision, i ett pressmeddelande.

Även om gratislyssnandet dominerar så betalar idag omkring 450 000 hushåll för podcast-innehåll. Även videopodcaster ökar – under förra årets sista kvartal nådde de ungefär 10 procent av 15–74-åringarna i Sverige en genomsnittlig dag.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn genomsnittlig dag lyssnar nära två miljoner på podcast, enligt en ny undersökning. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
En genomsnittlig dag lyssnar nära två miljoner på podcast, enligt en ny undersökning. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Nyheter

Podd-lyssningen fortsätter att öka

TT

Allt fler svenskar lyssnar på podcasts. Fjärde kvartalet 2024 var antalet dagliga lyssnare 20 procent fler än året innan, enligt en ny undersökning från Mediavision.

En genomsnittlig dag lyssnar nära två miljoner på podcast, vilket är ett nytt rekord.

"Att lyssna på podcasts blir allt vanligare. Det är nu den ljudkategori som växer snabbast i Sverige sett till dagliga lyssnare. Det mesta av lyssnandet ägnas åt innehåll som är gratis för konsumenten, det vill säga innehåll som är annonsfinansierat eller public service", säger Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision, i ett pressmeddelande.

Även om gratislyssnandet dominerar så betalar idag omkring 450 000 hushåll för podcast-innehåll. Även videopodcaster ökar – under förra årets sista kvartal nådde de ungefär 10 procent av 15–74-åringarna i Sverige en genomsnittlig dag.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025