Efter pandemin samlas allt fler kring fysiska spel. Branschen ser en rejäl tillväxt och svenska tillverkare hoppas hitta nya spelare på världens största brädspelsmässa.
Coronapandemin som lamslog stora delar av samhället blev ett avstamp mot nya höjder för brädspelsbranschen. Gamla spel kom ner ur hyllan när folk tvingades umgås på nya sätt, i mindre kretsar.
Förra året blev sällskapsspelet årets julklapp. Handelns utredningsinstitut HUI Research pekade då på att "det sker innovationer inom den här branschen hela tiden".
– Brädspelen har såvitt jag vet under en längre tid vuxit mer än dataspelen. Sedan är branschen oerhört mycket mindre, men den växer mer, säger Jon Manker, grundare av Ion Game Design.
"Stark efterfrågan"
Rena siffror för branschen är svåra att säkerställa. Hittills saknas en branschorganisation i stil med Dataspelsbranschen, som samlar företags intressen och för dess talan gentemot myndigheter, politiker och media. Organisationen Sverok, som samlar landets spelföreningar, betonar dock att brädspelens stigande popularitet är tydlig.
– Det finns en stark efterfrågan över hela landet, det är inte storstadscentrerat. Pandemin gav en stor boom, men även serier som "Stranger Things" har ökat på intresset, säger Sveroks förbundsordförande Evelina Ferbrache.
Att det går bra för svenska brädspelsföretag syns även i samband med världens största brädspelsmässa, Spiel, som hålls i Essen, Tyskland i veckan. Minst 200 000 besökare väntas under mässans fyra dagar.
– Essen är verkligen brädspelens Mecka, det är höjdpunkten på hela året, säger Tobias Hall, grundare av All Or None Games – ett av de sju svenska företag som närvarar vid Spiel.
"Mycket konkurrens"
Förutom ren försäljning är även Spiel ett tillfälle för svenska företag att skaffa sig kontakter i andra länder som kan sälja eller översätta spelen, en affärsmodell som vuxit rejält de senaste åren.
– I skrivande stund har vi släppt "Terraforming Mars" på 25 olika språk, säger Jonathan Fryxelius från Fryx Games om bolagets storsäljare.
"Terraforming Mars" är ett relativt komplext spel i fråga om regler och strategi. Men flera svenska utvecklare som TT pratat med pekar på att branschen vuxit att omfatta "alla sorters" spel de senaste åren.
– Det är så mycket konkurrens nu, med så mycket spel. Vilket är fantastiskt men det gäller ju då att sticka ut. Dagens brädspel har blivit mer som konstverk, det är mycket mer tanke bakom hur något ser ut, designen, att det finns en story, säger Besime Uyanik, speldesigner och vd för Ion Game Design som fokuserar på spel med korrekt historisk kontext.