loadingBesime Uyanik, vd, och Jon Manker, grundare, på Ion Game Design som fokuserar på brädspel med korrekt återgiven historisk kontext. Foto: Claudio Bresciani/TT
Besime Uyanik, vd, och Jon Manker, grundare, på Ion Game Design som fokuserar på brädspel med korrekt återgiven historisk kontext. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Ny svensk tillväxtbransch: ”Stark efterfrågan”

Marcus Alexandersson/TT

Efter pandemin samlas allt fler kring fysiska spel. Branschen ser en rejäl tillväxt och svenska tillverkare hoppas hitta nya spelare på världens största brädspelsmässa.

Coronapandemin som lamslog stora delar av samhället blev ett avstamp mot nya höjder för brädspelsbranschen. Gamla spel kom ner ur hyllan när folk tvingades umgås på nya sätt, i mindre kretsar.

Förra året blev sällskapsspelet årets julklapp. Handelns utredningsinstitut HUI Research pekade då på att "det sker innovationer inom den här branschen hela tiden".

– Brädspelen har såvitt jag vet under en längre tid vuxit mer än dataspelen. Sedan är branschen oerhört mycket mindre, men den växer mer, säger Jon Manker, grundare av Ion Game Design.

"Stark efterfrågan"

Rena siffror för branschen är svåra att säkerställa. Hittills saknas en branschorganisation i stil med Dataspelsbranschen, som samlar företags intressen och för dess talan gentemot myndigheter, politiker och media. Organisationen Sverok, som samlar landets spelföreningar, betonar dock att brädspelens stigande popularitet är tydlig.

– Det finns en stark efterfrågan över hela landet, det är inte storstadscentrerat. Pandemin gav en stor boom, men även serier som "Stranger Things" har ökat på intresset, säger Sveroks förbundsordförande Evelina Ferbrache.

Att det går bra för svenska brädspelsföretag syns även i samband med världens största brädspelsmässa, Spiel, som hålls i Essen, Tyskland i veckan. Minst 200 000 besökare väntas under mässans fyra dagar.

– Essen är verkligen brädspelens Mecka, det är höjdpunkten på hela året, säger Tobias Hall, grundare av All Or None Games – ett av de sju svenska företag som närvarar vid Spiel.

"Mycket konkurrens"

Förutom ren försäljning är även Spiel ett tillfälle för svenska företag att skaffa sig kontakter i andra länder som kan sälja eller översätta spelen, en affärsmodell som vuxit rejält de senaste åren.

– I skrivande stund har vi släppt "Terraforming Mars" på 25 olika språk, säger Jonathan Fryxelius från Fryx Games om bolagets storsäljare.

"Terraforming Mars" är ett relativt komplext spel i fråga om regler och strategi. Men flera svenska utvecklare som TT pratat med pekar på att branschen vuxit att omfatta "alla sorters" spel de senaste åren.

– Det är så mycket konkurrens nu, med så mycket spel. Vilket är fantastiskt men det gäller ju då att sticka ut. Dagens brädspel har blivit mer som konstverk, det är mycket mer tanke bakom hur något ser ut, designen, att det finns en story, säger Besime Uyanik, speldesigner och vd för Ion Game Design som fokuserar på spel med korrekt historisk kontext.

Världens största brädspelsmässa

Spiel är världens största brädspelsmässa. Den hölls i sin första form 1983 då cirka 5 000 besökare kom och 12 utställare visade upp spel. Förra året kom 193 000 besökare och 935 utställare. Minst lika många väntas i år besöka Essen 3–6 oktober för att spela och köpa brädspel, rollspel och kortspel på en yta på drygt 62 000 kvadratmeter.

Utställare från över 50 länder är anmälda. Sju av dem är från Sverige:

All Or None Games, Fria Ligan, Fryx Games, Ion Game Design, Lindorm Dice, Studio Midhall och von Braus Publishing.

Källa: Spiel

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBesime Uyanik, vd, och Jon Manker, grundare, på Ion Game Design som fokuserar på brädspel med korrekt återgiven historisk kontext. Foto: Claudio Bresciani/TT
Besime Uyanik, vd, och Jon Manker, grundare, på Ion Game Design som fokuserar på brädspel med korrekt återgiven historisk kontext. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Ny svensk tillväxtbransch: ”Stark efterfrågan”

Marcus Alexandersson/TT

Efter pandemin samlas allt fler kring fysiska spel. Branschen ser en rejäl tillväxt och svenska tillverkare hoppas hitta nya spelare på världens största brädspelsmässa.

Coronapandemin som lamslog stora delar av samhället blev ett avstamp mot nya höjder för brädspelsbranschen. Gamla spel kom ner ur hyllan när folk tvingades umgås på nya sätt, i mindre kretsar.

Förra året blev sällskapsspelet årets julklapp. Handelns utredningsinstitut HUI Research pekade då på att "det sker innovationer inom den här branschen hela tiden".

– Brädspelen har såvitt jag vet under en längre tid vuxit mer än dataspelen. Sedan är branschen oerhört mycket mindre, men den växer mer, säger Jon Manker, grundare av Ion Game Design.

"Stark efterfrågan"

Rena siffror för branschen är svåra att säkerställa. Hittills saknas en branschorganisation i stil med Dataspelsbranschen, som samlar företags intressen och för dess talan gentemot myndigheter, politiker och media. Organisationen Sverok, som samlar landets spelföreningar, betonar dock att brädspelens stigande popularitet är tydlig.

– Det finns en stark efterfrågan över hela landet, det är inte storstadscentrerat. Pandemin gav en stor boom, men även serier som "Stranger Things" har ökat på intresset, säger Sveroks förbundsordförande Evelina Ferbrache.

Att det går bra för svenska brädspelsföretag syns även i samband med världens största brädspelsmässa, Spiel, som hålls i Essen, Tyskland i veckan. Minst 200 000 besökare väntas under mässans fyra dagar.

– Essen är verkligen brädspelens Mecka, det är höjdpunkten på hela året, säger Tobias Hall, grundare av All Or None Games – ett av de sju svenska företag som närvarar vid Spiel.

"Mycket konkurrens"

Förutom ren försäljning är även Spiel ett tillfälle för svenska företag att skaffa sig kontakter i andra länder som kan sälja eller översätta spelen, en affärsmodell som vuxit rejält de senaste åren.

– I skrivande stund har vi släppt "Terraforming Mars" på 25 olika språk, säger Jonathan Fryxelius från Fryx Games om bolagets storsäljare.

"Terraforming Mars" är ett relativt komplext spel i fråga om regler och strategi. Men flera svenska utvecklare som TT pratat med pekar på att branschen vuxit att omfatta "alla sorters" spel de senaste åren.

– Det är så mycket konkurrens nu, med så mycket spel. Vilket är fantastiskt men det gäller ju då att sticka ut. Dagens brädspel har blivit mer som konstverk, det är mycket mer tanke bakom hur något ser ut, designen, att det finns en story, säger Besime Uyanik, speldesigner och vd för Ion Game Design som fokuserar på spel med korrekt historisk kontext.

Världens största brädspelsmässa

Spiel är världens största brädspelsmässa. Den hölls i sin första form 1983 då cirka 5 000 besökare kom och 12 utställare visade upp spel. Förra året kom 193 000 besökare och 935 utställare. Minst lika många väntas i år besöka Essen 3–6 oktober för att spela och köpa brädspel, rollspel och kortspel på en yta på drygt 62 000 kvadratmeter.

Utställare från över 50 länder är anmälda. Sju av dem är från Sverige:

All Or None Games, Fria Ligan, Fryx Games, Ion Game Design, Lindorm Dice, Studio Midhall och von Braus Publishing.

Källa: Spiel

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024