Besökare som ser riktig konst blir tio gånger mer stimulerade än de som endast tittar på konstaffischer av samma verk.
Det visar en neurologisk undersökning gjord av forskare i Nederländerna, skriver The Guardian. Undersökningen utfördes på uppdrag av Mauritshuis konstmuseum i Haag där bland annat Johannes Vermeers kända målning "Flicka med pärlörhänge" visas. Forskarna använde magnetröntgen och annan teknologi för att studera ögonens och hjärnans aktivitet.
Mätningarna gjordes av 20 frivilliga museibesökare som fick se konstverk i original samt en affisch. Originalen framkallade en starkare upplevelse i den del av hjärnan som omfattar medvetande, självreflektion och personliga minnen enligt forskarna.
Museichefen Martine Gosselink har fått det mått som hon efterlyste.
– Vi känner alla skillnaden, men går den att mäta, är den riktig? Nu i dag kan vi säga att den här sann, säger hon.
Erik Scherder, professor i klinisk neuropsykologi, framhåller att studien visar hur viktig kulturen är.
– Den visar vad det gör med hjärnan att se ett konstverk.