De tre alternativen om ny fast förbindelse över Öresund:
HH-spåret
• Längd 17,2 km
• Kostnad 58 miljarder kr
• Färdig ca 2040
Öresundsmetro
• Längd 26 km (23 km tunnel)
• Kostnad 40 miljarder kr
• Färdig ca 2035/2040
Europaspåret
• Längd 21 km
• Kostnad 85 miljarder kr
• Färdig ca 2040
Fotnot: Kostnaden för Öresundsmetron är inklusive 50 procent korrektionsreserv.
Förbindelsen mellan Tyskland och Danmark
Mellan Rødby på danska ön Lolland och Puttgarden på tyska ön Fehmarn byggs Fehmarn Bält-förbindelsen, en 18 kilometer lång tunnel. Tunneln blir världens längsta kombinerade väg- och järnvägstunnel och kommer att ta tio minuter att köra igenom med bil. Den beräknas stå klar 2029. I Tyskland byggs också en ny bro mellan ön Fehmarn och tyska fastlandet, som ska ha en dubbelspårig järnväg och en motorväg Infrastrukturprojektet kompletteras med flera utbyggnader av järnvägen i Danmark.
Resor över Öresund
Varje dag pendlar 19 000 personer. Det genomförs
87 000 personresor, 17 944 personbilstransporter och 3 238 godstransporter räknat med bro och färja.
Källa: Øresundsindex Trafikstatistik, Greater Copenhagen, Øresundsinstituttet med flera