loadingVarning för vägarbete. Arkivbild. Foto: Magnus Andersson/TT
Varning för vägarbete. Arkivbild. Foto: Magnus Andersson/TT
Inrikes

Här är vägarna sämst – så mycket kostar det

TT

Vägarna blir bara sämre och det behövs minst två statliga miljarder extra per år för att inte underhållsskulden ska öka. Nato gör frågan än mer angelägen, enligt en analys från Transportföretagen.

Värst är det i Jämtland och Västernorrland.

– Grovt sett, ju längre norrut, desto sämre är vägarna, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen vars medlemmar finns bland åkerier och andra transportföretag.

Här är vägarna bäst och sämst

I Transportföretagens analys är vägarna klassificerade i olika kategorier där "mycket dålig" är sämst.

Högst andel "mycket dålig" väg finns i Jämtlands län, 20,1 procent.

Därefter följer Västernorrland, 18,5 procent, följt av Gävleborg och Dalarna, 16,6 procent "mycket dålig" väg av det totala vägnätet.

Å andra sidan toppar samma län, Jämtland och Gävleborg statistiken över högst andel "mycket bra" väg med drygt 19 procent.

Källa: Transportföretagen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingVarning för vägarbete. Arkivbild. Foto: Magnus Andersson/TT
Varning för vägarbete. Arkivbild. Foto: Magnus Andersson/TT
Inrikes

Här är vägarna sämst – så mycket kostar det

TT

Vägarna blir bara sämre och det behövs minst två statliga miljarder extra per år för att inte underhållsskulden ska öka. Nato gör frågan än mer angelägen, enligt en analys från Transportföretagen.

Värst är det i Jämtland och Västernorrland.

– Grovt sett, ju längre norrut, desto sämre är vägarna, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen vars medlemmar finns bland åkerier och andra transportföretag.

Här är vägarna bäst och sämst

I Transportföretagens analys är vägarna klassificerade i olika kategorier där "mycket dålig" är sämst.

Högst andel "mycket dålig" väg finns i Jämtlands län, 20,1 procent.

Därefter följer Västernorrland, 18,5 procent, följt av Gävleborg och Dalarna, 16,6 procent "mycket dålig" väg av det totala vägnätet.

Å andra sidan toppar samma län, Jämtland och Gävleborg statistiken över högst andel "mycket bra" väg med drygt 19 procent.

Källa: Transportföretagen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024