loadingUSA:s president Donald Trump vill gärna se Tiktok i amerikansk ägo. Arkivbild. Foto: Evan Vucci/AP/TT
USA:s president Donald Trump vill gärna se Tiktok i amerikansk ägo. Arkivbild. Foto: Evan Vucci/AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Nu avgörs Tiktoks öde – igen

Marcus Alexandersson/TT

Avgörandets tid är här för Tiktok. Blir det ett förbud i USA? En försäljning? Eller kommer president Donald Trump återigen att skjuta beslutet på framtiden?

Den 5 april, 75 dagar efter det att Donald Trump tillträdde som president i USA, måste frågan om Tiktoks ägande vara löst. Annars blir det nedstängning. De 75 dagarnas tidsfrist ingår inte i den lag som i höstas antogs i landet. Men första dagen på jobbet skrev Trump under en presidentorder för att ge Tiktoks ägare Bytedance mer tid att hitta en amerikansk köpare.

Någon sådan har dock, hittills, inte dykt upp. Diverse företag, grupperingar och personer har uttryckt ett intresse, däribland Microsoft, Amazon, Oracle, Walmart och Onlyfans-grundaren Tim Stokely.

Kinesisk koppling

Bakgrunden till nedstängningshotet är Tiktoks band till Kina. Bolaget själva hävdar att det inte finns några kopplingar till kinesiska staten, speciellt inte för den version av Tiktok som finns på den amerikanska marknaden. Men flertalet granskningar har under en längre tid pekat på att Bytedance i Kina kan komma åt data från amerikanska Tiktok-användare.

Farhågorna kulminerade i höstas när en lag antogs i USA som tvingade bolaget att sälja till amerikanska ägare – eller stängas ned.

Donald Trump har själv svängt i frågan kring Tiktoks varande på den amerikanska marknaden. Under sin första mandatperiod ville han förbjuda appen med hänvisning till nationell säkerhet, för att därefter försöka få den såld.

2024 skiftade Trump tonläge och lovade i stället att "rädda Tiktok", en strategi som lär ha gett unga röster enligt honom själv.

"Harry Potters trollstav"

Tiktoks framtid har i dagarna blivit sammanlänkat med Trumps tullkrig. Presidenten har tidigare sagt att han är villig att lätta på tullarna han infört mot kinesiska varor om Bytedance går med på en försäljning av verksamheten i USA.

– Jag kanske ger dem en liten tullreduktion eller något för att få det gjort, sade han då.

Exakt hur en eventuell försäljning av Tiktok skulle gå till, och vad den tekniskt skulle innehålla återstår att se. Mycket av försäljningsspekulationerna har kretsat kring Tiktoks rekommendationsalgoritm, som ses som helt central för appens enorma popularitet.

– Tiktok utan sin algoritm är som Harry Potter utan sin trollstav – helt enkelt inte lika kraftfull, säger Kelsey Chickering på analysföretaget Forrester till BBC.

Tiktok

Tiktok lanserades 2016. Appen låter användare skapa och dela korta filmklipp, ofta tillsammans med musik. TikToks kinesiska moderbolag Bytedance har en separat version av appen i Kina som heter Douyin.

Tiktok är en av världens största sociala medier-plattformar och är särskilt populär bland barn och unga (åldersgränsen är 13 år).

Exakta antalet användare är svårt att definiera, men Tiktok uppskattas ha omkring en och en halv miljard aktiva användare. Facebook har som jämförelse nästan tre miljarder aktiva användare. I USA uppges Tiktok ha 170 miljoner användare.

Douyin räknas i sin tur ha cirka 600 miljoner aktiva användare.

USA och flera regeringar i västländer har länge uttryckt en oro kring Tiktok och huruvida Bytedance kan styras eller kontrolleras av det kinesiska Kommunistpartiet, vilket Tiktok förnekar. Även hur användarnas uppgifter hanteras är omdiskuterat.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingUSA:s president Donald Trump vill gärna se Tiktok i amerikansk ägo. Arkivbild. Foto: Evan Vucci/AP/TT
USA:s president Donald Trump vill gärna se Tiktok i amerikansk ägo. Arkivbild. Foto: Evan Vucci/AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Nu avgörs Tiktoks öde – igen

Marcus Alexandersson/TT

Avgörandets tid är här för Tiktok. Blir det ett förbud i USA? En försäljning? Eller kommer president Donald Trump återigen att skjuta beslutet på framtiden?

Den 5 april, 75 dagar efter det att Donald Trump tillträdde som president i USA, måste frågan om Tiktoks ägande vara löst. Annars blir det nedstängning. De 75 dagarnas tidsfrist ingår inte i den lag som i höstas antogs i landet. Men första dagen på jobbet skrev Trump under en presidentorder för att ge Tiktoks ägare Bytedance mer tid att hitta en amerikansk köpare.

Någon sådan har dock, hittills, inte dykt upp. Diverse företag, grupperingar och personer har uttryckt ett intresse, däribland Microsoft, Amazon, Oracle, Walmart och Onlyfans-grundaren Tim Stokely.

Kinesisk koppling

Bakgrunden till nedstängningshotet är Tiktoks band till Kina. Bolaget själva hävdar att det inte finns några kopplingar till kinesiska staten, speciellt inte för den version av Tiktok som finns på den amerikanska marknaden. Men flertalet granskningar har under en längre tid pekat på att Bytedance i Kina kan komma åt data från amerikanska Tiktok-användare.

Farhågorna kulminerade i höstas när en lag antogs i USA som tvingade bolaget att sälja till amerikanska ägare – eller stängas ned.

Donald Trump har själv svängt i frågan kring Tiktoks varande på den amerikanska marknaden. Under sin första mandatperiod ville han förbjuda appen med hänvisning till nationell säkerhet, för att därefter försöka få den såld.

2024 skiftade Trump tonläge och lovade i stället att "rädda Tiktok", en strategi som lär ha gett unga röster enligt honom själv.

"Harry Potters trollstav"

Tiktoks framtid har i dagarna blivit sammanlänkat med Trumps tullkrig. Presidenten har tidigare sagt att han är villig att lätta på tullarna han infört mot kinesiska varor om Bytedance går med på en försäljning av verksamheten i USA.

– Jag kanske ger dem en liten tullreduktion eller något för att få det gjort, sade han då.

Exakt hur en eventuell försäljning av Tiktok skulle gå till, och vad den tekniskt skulle innehålla återstår att se. Mycket av försäljningsspekulationerna har kretsat kring Tiktoks rekommendationsalgoritm, som ses som helt central för appens enorma popularitet.

– Tiktok utan sin algoritm är som Harry Potter utan sin trollstav – helt enkelt inte lika kraftfull, säger Kelsey Chickering på analysföretaget Forrester till BBC.

Tiktok

Tiktok lanserades 2016. Appen låter användare skapa och dela korta filmklipp, ofta tillsammans med musik. TikToks kinesiska moderbolag Bytedance har en separat version av appen i Kina som heter Douyin.

Tiktok är en av världens största sociala medier-plattformar och är särskilt populär bland barn och unga (åldersgränsen är 13 år).

Exakta antalet användare är svårt att definiera, men Tiktok uppskattas ha omkring en och en halv miljard aktiva användare. Facebook har som jämförelse nästan tre miljarder aktiva användare. I USA uppges Tiktok ha 170 miljoner användare.

Douyin räknas i sin tur ha cirka 600 miljoner aktiva användare.

USA och flera regeringar i västländer har länge uttryckt en oro kring Tiktok och huruvida Bytedance kan styras eller kontrolleras av det kinesiska Kommunistpartiet, vilket Tiktok förnekar. Även hur användarnas uppgifter hanteras är omdiskuterat.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025