Avgörandets tid är här för Tiktok. Blir det ett förbud i USA? En försäljning? Eller kommer president Donald Trump återigen att skjuta beslutet på framtiden?
Den 5 april, 75 dagar efter det att Donald Trump tillträdde som president i USA, måste frågan om Tiktoks ägande vara löst. Annars blir det nedstängning. De 75 dagarnas tidsfrist ingår inte i den lag som i höstas antogs i landet. Men första dagen på jobbet skrev Trump under en presidentorder för att ge Tiktoks ägare Bytedance mer tid att hitta en amerikansk köpare.
Någon sådan har dock, hittills, inte dykt upp. Diverse företag, grupperingar och personer har uttryckt ett intresse, däribland Microsoft, Amazon, Oracle, Walmart och Onlyfans-grundaren Tim Stokely.
Kinesisk koppling
Bakgrunden till nedstängningshotet är Tiktoks band till Kina. Bolaget själva hävdar att det inte finns några kopplingar till kinesiska staten, speciellt inte för den version av Tiktok som finns på den amerikanska marknaden. Men flertalet granskningar har under en längre tid pekat på att Bytedance i Kina kan komma åt data från amerikanska Tiktok-användare.
Farhågorna kulminerade i höstas när en lag antogs i USA som tvingade bolaget att sälja till amerikanska ägare – eller stängas ned.
Donald Trump har själv svängt i frågan kring Tiktoks varande på den amerikanska marknaden. Under sin första mandatperiod ville han förbjuda appen med hänvisning till nationell säkerhet, för att därefter försöka få den såld.
2024 skiftade Trump tonläge och lovade i stället att "rädda Tiktok", en strategi som lär ha gett unga röster enligt honom själv.
"Harry Potters trollstav"
Tiktoks framtid har i dagarna blivit sammanlänkat med Trumps tullkrig. Presidenten har tidigare sagt att han är villig att lätta på tullarna han infört mot kinesiska varor om Bytedance går med på en försäljning av verksamheten i USA.
– Jag kanske ger dem en liten tullreduktion eller något för att få det gjort, sade han då.
Exakt hur en eventuell försäljning av Tiktok skulle gå till, och vad den tekniskt skulle innehålla återstår att se. Mycket av försäljningsspekulationerna har kretsat kring Tiktoks rekommendationsalgoritm, som ses som helt central för appens enorma popularitet.
– Tiktok utan sin algoritm är som Harry Potter utan sin trollstav – helt enkelt inte lika kraftfull, säger Kelsey Chickering på analysföretaget Forrester till BBC.