Årets upplaga av "Musikhjälpen" har gått i mål. I slutändan samlades drygt 60 miljoner kronor in – den näst högsta summan i insamlingsprogrammets historia.
– Jag hade en känsla i kroppen att vi skulle slå förra året, säger programledaren Linnéa Wikblad till TT.
Den maratonlånga livesändningen, som visas i både Sveriges Radio och SVT, inleddes i måndags. På söndagskvällen tog den slut och de tre programledarna – Linnéa Wikblad, Assia Dahir och Emil Hansius – släpptes ut ur buren på Stora torget i Sundsvall.
Höll sig frisk
Linnéa Wikblad är glad att hon detta år lyckats hålla sig frisk – till skillnad mot förra året när hon belades med talförbud i ett dygn.
– Jag upplevde det som lite mindre ansträngande i år, eftersom det är andra gången för mig. Man är mer med på vad som ska hända och spar energi när allt inte är nytt hela tiden, säger hon.
"Musikhälpen" 2024 slog med en miljons marginal förra årets insamling på 59 miljoner.
– Jag hoppades in i det sista att vi skulle slå rekordet från 2017 i Umeå (på 74 miljoner, reds anm), men de i Umeå fick ju in en sjuk summa så jag är ändå nöjd. Vi har slitit hårt för våra 60, säger Linnéa Wikblad.
Är du trött på att be om Swish?
– I slutet börjar man känna att man nästan inte har mer swish-tiggeri i sig. Det är klart att man är urtrött på att höra sig själv säga "kom igen nu, Sverige". Samtidigt är sista timmarna då det verkligen kan rassla till. Och det blir ju otroligt spännande.
Hockey i topp
Totalt har 73 000 låtönskningar kommit in till "Musikhjälpen" i år. De tre topplåtarna som önskats kan alla kopplas till hockeylag i SHL. Linnéa Wikblad klandrar förra årets programledare Sofia Dalén för hockeyfebern.
– Hon har en karaktär som heter Börje som är kommunpamp i Jönköping och älskar HV71. Då började hon spela den låten och då antar jag att andra hockeylag kände "hallå, vår låt då?" och sedan blev det som det blev. Så nu är vi ett hockey-jul-välgörenhets-radio- och tv-program.
Hur känner du själv inför hockeylåtar?
– Jag är svårt ointresserad av hockey. Men jag måste säga att hockeylåtar verkligen är bangers. Så man kan förstå varför de går bra – och speciellt i den här typen av format.