Oavsett om ditt mål är att komma ihåg portkoder, inköpslistor eller tre tjocka böcker innan tentan, så kan din hjärna optimeras med minnesträning. Och ett superminne kan alla träna upp, menar Sveriges minnesmästare Mattias Ribbing.
Vid minnesträning tränar man i praktiken även upp koncentration, analytisk förmåga, snabbtänkthet, kreativitet och visualiseringsförmåga. Dessa är de samlade komponenterna som krävs för att öva upp ett minne i mästarklass, menar Sveriges minnesmästare Mattias Ribbing. Minne är ett resultat av hela hjärnans samlade arbete, och hjärnan är platsen där hela vårt liv avgörs, berättar han.
Laga hjärnan med hjälp av löpning
– Alla våra tidigare erfarenheter finns hos oss som minnen. Allting vi tänker, allt vi gör, vilka beslut vi tar och hur vi reagerar baseras på det. Det är kopplingar som hjärnan skapat vid tidigare liknande situationer, den associerar till dessa nästa gång samma sak händer. Om man vill förändra det, ja då behöver man skapa nya kopplingar och minnen. Minnet är inte bara grunden till inlärning, utan formar även våra tankar och vår personlighet.
Mattias Ribbing brinner för pedagogik och har alltid varit intresserad av att lära sig nya saker. Det var i grunden det som fick honom att intressera sig för hjärnans kapacitet, vilket i sin tur ledde till att han började minnesträna. Redan efter tio månader vann han SM i minnessport, en titel han sedan kammade hem ytterligare två gånger. Men vem som helst kan träna upp minnet till rekordnivåer och hålla hjärnan i topptrim, menar han.
– Det finns ingen åldersgräns för de här teknikerna. Jag har barn som snart är 3 och 6 år. Med dem blir minnesträningen mer som lekar, där de får beskriva hur saker och ting har sett ut. Då triggas det visuella tänkandet.
Mattias äldsta elev, som gjort hans mest avancerade minnesträning på MindAcademy, var en 75-årig kvinna som heter Marjo.
– Den här kursen har ett riktigt tufft upplägg. Efter 23 lektioner gör man ett examinationsprov. Det är svårt att tro att den kunskapen man ska ha lärt sig för att klara provet kan vara möjlig för någon att memorera, oavsett vilken ålder personen har. Men Marjo klarade det galant. Ryktet spred sig och det slutade med att Hemmets Journal kom och gjorde ett reportage om mig och Marjo, säger han glatt.
Bilder är hjärnans språk för att ta in information
Mattias menar att minnesträning hjälper dig att bli den bästa versionen av dig själv. Under sina föreläsningar ger han publiken konkreta verktyg, som till exempel att lära sig att omvandla stress till koncentration, ta in stora mängder information på kort tid och prestera på topp hela långa arbetsdagen.
Grunden i teknikerna som Mattias använder och lär ut, är att tänka i bilder. Forskningen visar att alla tänker i bilder, och genom att koppla ihop det man vill minnas med bilder, kan man träna upp sitt minne, berättar han. Bilderna blir knytpunkter som samlar ihop kunskap.
Vila hjärnan och öppna dina sinnen
– När vi medvetet tänker i bilder, skapar vi simulerade upplevelser i hjärnan. Då lurar vi hjärnan att vi har varit med om någonting på riktigt. Det är det bästa sättet att lära sig någonting på: att uppleva, se och ta på.
Det kan man ju inte göra med all information, till exempel om man ska memorera USA:s alla delstater. Men när hjärnan tror att den har varit med om någonting, så blir det mycket lättare.
– När man har lärt sig någonting med hjälp av bildtänkande, kan man framkalla kunskapen direkt, utan att behöva rabbla sig igenom någonting. Resultatet blir att kunskapen sitter mycket längre och bättre, säger Mattias.
Mattias tips för att träna upp bildtänkandet
Ett generellt tips Mattias ger för att bättre minnas till exempel texter, artiklar och facklitteratur, är att försöka se texten i bilder, samtidigt som man läser den. För att hjälpa hjärnan på traven kan man förstora bilderna man visualiserar, se dem i 3D och bestämma i färg, struktur och detaljer.
Minnesträning i kursplanen skulle revolutionera den svenska skolan
Mattias är ofta ute och föreläser i skolor. Han har även föreläst för Skolverket och samarbetar med Lärarnas Riksförbund, där han utbildar deras medlemmar. Och man kan ju fundera på vad det skulle det innebära för svenska skolan att implementera minnesträning i kursplanen.
– Det skulle förändra allt. Det är ett annat sätt att se på lärande. Jag vill få fram en strategi för ett helhetstänkande som vässar analysförmågan och kreativiteten, istället för att man ska läsa samma sak om och om igen och hoppas på det bästa. Jag älskar att jobba med pedagoger eftersom de kan föra de här inlärningsteknikerna vidare, säger Mattias.
Han får dagligen mejl från elever som berättar hur minnesteknikerna har revolutionerat deras skolgång. Även lärare hör av sig och berättar hur spännande det är att i klassrummet experimentera med dessa verktyg, som de upplever verkligen fungerar.
Mattias har skrivit flera böcker, den senaste som kom ut i höstas heter ”Fatta matte”. Tillsammans med en matematiker har han tagit fram ett nytt sätt att lära sig matematik, som bygger på bildtänkande.
– Många undrar hur matte och minnesträning går ihop, eftersom så lite handlar om att memorera. Men de här teknikerna är också till hjälp för att skapa förståelse i hjärnan. I boken går vi från grundläggande räkneregler till avancerad gymnasiematematik, berättar Mattias.
Matematik påverkar oss väldigt mycket i vardagen, utan att man tänker på det, fortsätter han. Vi fattar ständigt beslut om lån och annat. En genuin förståelse för matematik hjälper oss att ta bättre beslut, säger han, och tillägger att han för egen del tycker att det är skönt att han på ett snabbt och smidigt sätt har kunnat reparera sina luckor från skolan.
Forskning: Att träna hjärnan och hjärtat att känna tacksamhet gör dig lyckligare över tid