loadingMedborgarrådet på Örebro universitet. Foto: Linda Harradine/Örebro universitet
Medborgarrådet på Örebro universitet. Foto: Linda Harradine/Örebro universitet
Miljö

Medborgarråd för klimatomställning hemlighålls

Glenn Mattsing

 Sekretessbelagda dokument och avstängning från Facebook mötte debattören Johan Westerholm när han försökte granska det medborgarråd som i våras gav sin bild av hur landet bör ställa om till ett klimatvänligt och rättvist samhälle. 

I maj presenterades resultat från vad som har kallats Sveriges första medborgarråd om klimatet. Gruppen, som bestod av 60 medborgare med olika bakgrund, kom fram till att Sverige bland annat bör införa klimat som ett skolämne och ett högkostnadsskydd för biljettpriser inom kollektivtrafiken. Ambitionen med det statligt finansierade samverkansprojektet är att bidra till en ”rättvis klimatomställning”. 

I sin programbeskrivning beskriver initiativtagaren, organisationen Fairtrans, hur världen måste ställa om för att lyckas med Parisavtalet. De konstaterar att det saknas ”en nationell koldioxidbudget baserad på förståelse av klimat- och biosfärinteraktioner, och som tillämpar transparenta rättviseprinciper”. Genom att skapa ett medborgarråd hoppas Fairtrans bidra med en bredare bild av svenska folkets klimatambitioner. 

Fairtrans och medborgarrådet

I mars i år startade Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet med syftet att ge en folklig bild av hur en klimatomställning skulle kunna gå till.

Medborgarrådet är en del av forskningsprogrammet Fairtrans som drivs i samarbete mellan Stockholms, Lunds och Uppsalas universitet, Högskolan i Gävle och Svenska Miljöinstitutet IVL. Fairtrans finansieras av Mistra och Formas, med delfinansiering av medborgarrådet från European Climate Foundation.

Medborgarrådet kom under våren fram till 22 nationella miljömål som borde vara blocköverskridande likt försvarspolitiken. De mest populära förslagen var:

-Regering och opposition bör arbeta tillsammans kring klimat, såsom för pension och försvar

-Inför högkostnadsskydd för biljetter i kollektivtrafik och ett nationellt biljettsystem

-Låt klimatfrågan komma in i läroplanen

-Höj statusen på naturområden i stadsplaneringen

-Ta fram en märkning för klimatsmarta produkter, varor och tjänster

-Inför en nationell tjänst för samåkning

-Förstatliga och bygg ut tågtrafiken

-Maximera mikromobilitet med förbättrad infrastruktur för cykel

Totalt omsatte Fairtrans tio miljoner kronor av direkta och indirekta skattemedel år 2023.

Källa: Fairtrans, Formas och Mistra

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMedborgarrådet på Örebro universitet. Foto: Linda Harradine/Örebro universitet
Medborgarrådet på Örebro universitet. Foto: Linda Harradine/Örebro universitet
Miljö

Medborgarråd för klimatomställning hemlighålls

Glenn Mattsing

 Sekretessbelagda dokument och avstängning från Facebook mötte debattören Johan Westerholm när han försökte granska det medborgarråd som i våras gav sin bild av hur landet bör ställa om till ett klimatvänligt och rättvist samhälle. 

I maj presenterades resultat från vad som har kallats Sveriges första medborgarråd om klimatet. Gruppen, som bestod av 60 medborgare med olika bakgrund, kom fram till att Sverige bland annat bör införa klimat som ett skolämne och ett högkostnadsskydd för biljettpriser inom kollektivtrafiken. Ambitionen med det statligt finansierade samverkansprojektet är att bidra till en ”rättvis klimatomställning”. 

I sin programbeskrivning beskriver initiativtagaren, organisationen Fairtrans, hur världen måste ställa om för att lyckas med Parisavtalet. De konstaterar att det saknas ”en nationell koldioxidbudget baserad på förståelse av klimat- och biosfärinteraktioner, och som tillämpar transparenta rättviseprinciper”. Genom att skapa ett medborgarråd hoppas Fairtrans bidra med en bredare bild av svenska folkets klimatambitioner. 

Fairtrans och medborgarrådet

I mars i år startade Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet med syftet att ge en folklig bild av hur en klimatomställning skulle kunna gå till.

Medborgarrådet är en del av forskningsprogrammet Fairtrans som drivs i samarbete mellan Stockholms, Lunds och Uppsalas universitet, Högskolan i Gävle och Svenska Miljöinstitutet IVL. Fairtrans finansieras av Mistra och Formas, med delfinansiering av medborgarrådet från European Climate Foundation.

Medborgarrådet kom under våren fram till 22 nationella miljömål som borde vara blocköverskridande likt försvarspolitiken. De mest populära förslagen var:

-Regering och opposition bör arbeta tillsammans kring klimat, såsom för pension och försvar

-Inför högkostnadsskydd för biljetter i kollektivtrafik och ett nationellt biljettsystem

-Låt klimatfrågan komma in i läroplanen

-Höj statusen på naturområden i stadsplaneringen

-Ta fram en märkning för klimatsmarta produkter, varor och tjänster

-Inför en nationell tjänst för samåkning

-Förstatliga och bygg ut tågtrafiken

-Maximera mikromobilitet med förbättrad infrastruktur för cykel

Totalt omsatte Fairtrans tio miljoner kronor av direkta och indirekta skattemedel år 2023.

Källa: Fairtrans, Formas och Mistra

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024