Från moralisk fostran till väckande av läsglädje – barnbokens syfte har varierat. Nu släpps en bok som blickar tillbaka på 700 år av barn- och ungdomslitteratur. Såväl böckernas innehåll som deras syfte, bildspråk och tiden när de skrevs behandlas.
Efter ett mångårigt forskningsprojekt ger nu Svenska barnboksinstitutet och Stockholms universitet ut ”Den svenska barn och ungdomslitteraturens historia”. Det är en gigant på över 1 600 sidor i två band, som behandlar barnbokens utveckling från 1300-talet fram till i dag. Jag lyssnar på ett föredrag med bokens redaktion och flera av huvudförfattarna.
Åsa Warnqvist, docent i litteraturvetenskap och chef för Svenska barnboksinstitutet, berättar att det har krävts omfattande forskning av ett stort antal experter för att genomföra projektet och ta fram boken. Det långa tidsperspektivet har gett många nya insikter om barn- och ungdomslitteraturens utveckling. Boken är uppdelad i flera perioder där varje period förklaras i förhållande till sin samtid. Stor vikt har även lagts vid att utforska bildens betydelse för barnlitteraturen.