loadingDanska Maersk har redovisat delårssiffror. Arkivbild. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau/TT
Danska Maersk har redovisat delårssiffror. Arkivbild. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau/TT
Utrikes

Møller-Mærsk ser ingen ljusning

TT

Det danska fraktkonglomeratet A.P. Møller-Mærsks vd ser i nuläget ingen lösning på Röda havet-konflikten. I anslutning till att bolaget nu släpper delårssiffror ger han en dyster bild av läget:

– Vår bild nu är att det som bäst kommer vara långt in på andra halvåret av 2024 innan vi ens kan tänkas återuppta trafik via Röda havet. Risken att vi får fortsätta att trafikera via Godahoppsudden har ökat markant sedan tre månader tillbaka, säger vd:n Vincent Clerc.

Attacker från Huthirörelsen har gjort att fraktfartyg i stället fått dirigera om sin trafik via Afrikas sydligaste spets. Även om Maersk rapporterar en kraftigt minskad vinst för första kvartalet så höjer man nu sin prognos för helåret, delvis kopplat till just problemen i Röda havet, vilket skapar förseningar när det gäller globala transporter.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDanska Maersk har redovisat delårssiffror. Arkivbild. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau/TT
Danska Maersk har redovisat delårssiffror. Arkivbild. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau/TT
Utrikes

Møller-Mærsk ser ingen ljusning

TT

Det danska fraktkonglomeratet A.P. Møller-Mærsks vd ser i nuläget ingen lösning på Röda havet-konflikten. I anslutning till att bolaget nu släpper delårssiffror ger han en dyster bild av läget:

– Vår bild nu är att det som bäst kommer vara långt in på andra halvåret av 2024 innan vi ens kan tänkas återuppta trafik via Röda havet. Risken att vi får fortsätta att trafikera via Godahoppsudden har ökat markant sedan tre månader tillbaka, säger vd:n Vincent Clerc.

Attacker från Huthirörelsen har gjort att fraktfartyg i stället fått dirigera om sin trafik via Afrikas sydligaste spets. Även om Maersk rapporterar en kraftigt minskad vinst för första kvartalet så höjer man nu sin prognos för helåret, delvis kopplat till just problemen i Röda havet, vilket skapar förseningar när det gäller globala transporter.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024