Staten delar ut mångmiljonbelopp i skattesubventioner för tunga el- och andra miljörelaterade fordon, lastbilar och arbetsmaskiner, till dem som köper nya fordon. Nya regler öppnar även för leasing. Reglerna är dock inte kristallklara.
Skattesubventioner för investering i elfordon har använts för att styra över konsumenters och företags preferenser för bensin- och dieselbilar till elbilsmarknaden under lång tid. Sedan 2021 har det också funnits möjlighet att få kraftiga subventioner för företag som köper tunga miljöfordon, till exempel ellastbilar. Skattesubventionerna har legat inom ramen för det så kallade ”Klimatklivet”, som är anpassat till EU:s regler om statsbidrag och en del av den så kallade ”gröna given”, som EU lanserade 2019.
Den 2 november 2022 avskaffades bonusdelen av bonus/malus-systemet för investeringar i nya elfordon, som infördes 2017 för att subventionera köp av nya elbilar. Skattesubventionen kunde uppgå till hela 70 000 kronor. Möjligheten att få statliga bidrag för inköp av ellastfordon inom ramen för Klimatklivet avskaffades formellt den 27 februari i år. I stället infördes ett nytt stödsystem som kallas för ”klimatstöd”.