loadingAntalet ellastbilar i Sverige ökar långsamt, liksom lastbilar som drivs med fordonsgas. Regeringen försöker driva på utvecklingen genom nya stödformer vid investering och leasing. Foto: Scania
Antalet ellastbilar i Sverige ökar långsamt, liksom lastbilar som drivs med fordonsgas. Regeringen försöker driva på utvecklingen genom nya stödformer vid investering och leasing. Foto: Scania
Inrikes

Leasingstöd för tunga elfordon kan bli slag i luften

Olle Felten

Staten delar ut mångmiljonbelopp i skattesubventioner för tunga el- och andra miljörelaterade fordon, lastbilar och arbetsmaskiner, till dem som köper nya fordon. Nya regler öppnar även för leasing. Reglerna är dock inte kristallklara.

Skattesubventioner för investering i elfordon har använts för att styra över konsumenters och företags preferenser för bensin- och dieselbilar till elbilsmarknaden under lång tid. Sedan 2021 har det också funnits möjlighet att få kraftiga subventioner för företag som köper tunga miljöfordon, till exempel ellastbilar. Skattesubventionerna har legat inom ramen för det så kallade ”Klimatklivet”, som är anpassat till EU:s regler om statsbidrag och en del av den så kallade ”gröna given”, som EU lanserade 2019. 

Den 2 november 2022 avskaffades bonusdelen av bonus/malus-systemet för investeringar i nya elfordon, som infördes 2017 för att subventionera köp av nya elbilar. Skattesubventionen kunde uppgå till hela 70 000 kronor. Möjligheten att få statliga bidrag för inköp av ellastfordon inom ramen för Klimatklivet avskaffades formellt den 27 februari i år. I stället infördes ett nytt stödsystem som kallas för ”klimatstöd”. 

Stödnivåer för Klimatpremien

Förklaring: P = Inköpspriset för fordonet, SK = Stödberättigad kostnad (skillnad mellan P och priset för motsvarande dieseldrivet fordon. Vid leasing motsvarande skillnad för totala leasingkostnader. Endast vid köp till och med 2024-08-26, därefter vid köp och leasing.

Källa: Förordning (2020:750) om statligt stöd till vissa miljöfordon

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAntalet ellastbilar i Sverige ökar långsamt, liksom lastbilar som drivs med fordonsgas. Regeringen försöker driva på utvecklingen genom nya stödformer vid investering och leasing. Foto: Scania
Antalet ellastbilar i Sverige ökar långsamt, liksom lastbilar som drivs med fordonsgas. Regeringen försöker driva på utvecklingen genom nya stödformer vid investering och leasing. Foto: Scania
Inrikes

Leasingstöd för tunga elfordon kan bli slag i luften

Olle Felten

Staten delar ut mångmiljonbelopp i skattesubventioner för tunga el- och andra miljörelaterade fordon, lastbilar och arbetsmaskiner, till dem som köper nya fordon. Nya regler öppnar även för leasing. Reglerna är dock inte kristallklara.

Skattesubventioner för investering i elfordon har använts för att styra över konsumenters och företags preferenser för bensin- och dieselbilar till elbilsmarknaden under lång tid. Sedan 2021 har det också funnits möjlighet att få kraftiga subventioner för företag som köper tunga miljöfordon, till exempel ellastbilar. Skattesubventionerna har legat inom ramen för det så kallade ”Klimatklivet”, som är anpassat till EU:s regler om statsbidrag och en del av den så kallade ”gröna given”, som EU lanserade 2019. 

Den 2 november 2022 avskaffades bonusdelen av bonus/malus-systemet för investeringar i nya elfordon, som infördes 2017 för att subventionera köp av nya elbilar. Skattesubventionen kunde uppgå till hela 70 000 kronor. Möjligheten att få statliga bidrag för inköp av ellastfordon inom ramen för Klimatklivet avskaffades formellt den 27 februari i år. I stället infördes ett nytt stödsystem som kallas för ”klimatstöd”. 

Stödnivåer för Klimatpremien

Förklaring: P = Inköpspriset för fordonet, SK = Stödberättigad kostnad (skillnad mellan P och priset för motsvarande dieseldrivet fordon. Vid leasing motsvarande skillnad för totala leasingkostnader. Endast vid köp till och med 2024-08-26, därefter vid köp och leasing.

Källa: Förordning (2020:750) om statligt stöd till vissa miljöfordon

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024