Var tionde fall av typ 2-diabetes i världen kopplas till läsk och andra söta drycker, enligt en ny studie som publicerats i Nature. Varje år leder de söta dryckerna till att 2,2 miljoner personer får sjukdomen, utifrån forskarnas beräkningar.
På många håll i världen är läsk och andra sockrade drycker något som dricks till vardags. Genomsnitts-colombianen sveper i sig fyra liter på en vecka, en sydafrikan 2,1 liter.
Problemet med läsk är att den går snabbt att dricka och tas upp av kroppen.
– Man får i sig väldigt mycket innan man känner den här mättnadskänslan, säger Elin Chorell, diabetesforskare vid Umeå universitet, som inte är inblandad i den aktuella studien.
De höga kaloriintagen kan leda till övervikt, att kroppen blir resistent mot insulin och till hjärt- och kärlsjukdomar och stroke. Dessutom kan drickandet ske på bekostnad av en mer näringsriktig kost.
Flera miljoner
I den amerikanska studien, som publicerats i Nature, har man tittat på hur mycket läsk som dricks i olika länder och åldersgrupper och utifrån dem kört simuleringar av vad drickandet leder till. Studien tar dock inte hänsyn till exempelvis stillasittande och vad individerna får i sig mer än läsk.
Enligt simuleringarna så drabbades 2,2 miljoner människor av typ 2-diabetes år 2020 till följd av sitt läskdrickande, medan 1,2 miljoner drabbades av hjärt-kärlsjukdomar. Det är var tionde respektive var trettionde fall i världen.
I vissa regioner, som Subsahariska Afrika, kopplas läsken till 21 procent av de nya diabetesfallen, medan det i Latinamerika är nästan var fjärde.
För många kan priset bli det allra högsta.
– Det finns väldigt mycket odiagnostiserade och obehandlade diabetesindivider. Och då blir ju också dödligheten från sjukdomen mycket större. För diabetes är en dödlig sjukdom om den får fortskrida obehandlad.
"Starka krafter"
Hur man ska komma tillrätta med problematiken är svårt att säga. Elin Chorell säger att man på sina håll experimenterar med sockerskatter. Informationskampanjer och begränsningar i hur dryckerna får marknadsföras är andra alternativ.
– Länder kan använda den här artikeln för att motivera politiska åtgärder. Det tror jag är en stor styrka. För det är ju starka krafter man tävlar mot när det gäller sockerindustrin. De är ganska aggressiva i sin marknadsföring i de här länderna, säger hon.