loadingHålet i flygplanskroppen på en Boeing 737 Max sedan en dörrplugg lossnat under en flygning med bolaget Alaska Airlines i januari. Foto: USA:s transportsäkerhetsmyndighet NTSB/AP/TT
Hålet i flygplanskroppen på en Boeing 737 Max sedan en dörrplugg lossnat under en flygning med bolaget Alaska Airlines i januari. Foto: USA:s transportsäkerhetsmyndighet NTSB/AP/TT
Utrikes

Långt stopp för ökad produktion av Boeingmodell

TT

Boeing kommer inte att få öka farten i tillverkningen av den olycksdrabbade och omskrivna flygplansmodellen 737 Max på flera månader. Det fastslår den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA, rapporter CNBC.

– Vi kommer inte att godkänna att produktionen överstiger den nuvarande gränsen tills vi är nöjda, säger Mike Whitaker, administratör hos FAA, och syftar på flygbolagets kvalitetsarbete.

Han fortsätter:

– Boeing har satt upp en plan och nu måste de genomföra den.

Sedan i januari har FAA stoppat den amerikanska flygplanstillverkaren från att öka produktionen av flygplanstypen. Anledningen var den olycka då en dörrplugg lossnade under en flygning med bolaget Alaska Airlines samma månad.

Incidenten, liksom flera andra på senare tid, har kostat Boeing mångmiljardbelopp i bland annat myndighetsbeslut, skadestånd och produktionsbortfall.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingHålet i flygplanskroppen på en Boeing 737 Max sedan en dörrplugg lossnat under en flygning med bolaget Alaska Airlines i januari. Foto: USA:s transportsäkerhetsmyndighet NTSB/AP/TT
Hålet i flygplanskroppen på en Boeing 737 Max sedan en dörrplugg lossnat under en flygning med bolaget Alaska Airlines i januari. Foto: USA:s transportsäkerhetsmyndighet NTSB/AP/TT
Utrikes

Långt stopp för ökad produktion av Boeingmodell

TT

Boeing kommer inte att få öka farten i tillverkningen av den olycksdrabbade och omskrivna flygplansmodellen 737 Max på flera månader. Det fastslår den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA, rapporter CNBC.

– Vi kommer inte att godkänna att produktionen överstiger den nuvarande gränsen tills vi är nöjda, säger Mike Whitaker, administratör hos FAA, och syftar på flygbolagets kvalitetsarbete.

Han fortsätter:

– Boeing har satt upp en plan och nu måste de genomföra den.

Sedan i januari har FAA stoppat den amerikanska flygplanstillverkaren från att öka produktionen av flygplanstypen. Anledningen var den olycka då en dörrplugg lossnade under en flygning med bolaget Alaska Airlines samma månad.

Incidenten, liksom flera andra på senare tid, har kostat Boeing mångmiljardbelopp i bland annat myndighetsbeslut, skadestånd och produktionsbortfall.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024