loadingRené Descartes (1596–1650) var lärare till drottning Kristina. Målning av Pierre Louis Dumesnil (1698–1781). Foto: Public Domain
René Descartes (1596–1650) var lärare till drottning Kristina. Målning av Pierre Louis Dumesnil (1698–1781). Foto: Public Domain
Recension

Klassisk filosofi i ett nytt ljus

Anton Carlson

Riksbankens jubileumsfond har i år publicerat flera fristående essäer som handlar om misslyckande, såsom att vi inte längre kan tro på vår eras framstegstankar. En av dessa essäer är Cecilia Sjöholms ”Descartes och dualismen”, som ger oss en ny syn på den franske 1600-talsfilosofen.

Det är ingen överdrift att påstå att René Descartes, efter Platon och möjligen Aristoteles, är västerlandets mest inflytelserika filosof. I ”Descartes och dualismen” skriver Cecilia Sjöholm om en ofta förbisedd sida hos honom, nämligen hans intresse för vårt känsloliv. Med sina berömda ord ”jag tänker, alltså existerar jag” sattes tänkandet i centrum. Detta har av många kritiker betraktats som startpunkten för den moderna erans plundringståg. Här segrar tanken över kroppen, liksom människan över djuren och naturen. En dualitet upprättas mellan medvetande och kropp som gör vårt tänkande och förhållningssätt till världen mekaniska.

Cecilia Sjöholm född 1961) är professor 
i estetik. Foto: Södertörns högskola 

Sjöholm utmanar denna eventuella nidbild av filosofen; hon menar att han var medveten om det problematiska med att skilja på kropp och själ. För om kropp och själ är två olika substanser, hur möts de? Descartes menade att det är via tallkottkörteln, i dag benämnt epifysen, som han felaktigt trodde bara finns i män­niskans hjärna. Detta har gett kritikerna vatten på sin kvarn i åsikten att Descartes enkom fokuserade på det som kunde frambringa förnuft. Sjöholm pekar dock på en mer avancerad dimension, där Descartes menade att han närmar sig känslorna på ett helt nytt sätt genom att förhålla sig till dem som något obekant. Känslor som lust, ilska, kärlek, hat och förundran såg han som själsliga. Själen är alltså inte ett tillhåll enbart för det förnuftiga, utan enligt Sjöholm ett slags prototyp till det vi i dag benämner psyke och söker kunskap om inom psykologin.

Descartes och dualismen

Titel: Descartes och dualismen

Författare: Cecilia Sjöström

Bokförlag: Makadam förlag

Sidantal: 51

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingRené Descartes (1596–1650) var lärare till drottning Kristina. Målning av Pierre Louis Dumesnil (1698–1781). Foto: Public Domain
René Descartes (1596–1650) var lärare till drottning Kristina. Målning av Pierre Louis Dumesnil (1698–1781). Foto: Public Domain
Recension

Klassisk filosofi i ett nytt ljus

Anton Carlson

Riksbankens jubileumsfond har i år publicerat flera fristående essäer som handlar om misslyckande, såsom att vi inte längre kan tro på vår eras framstegstankar. En av dessa essäer är Cecilia Sjöholms ”Descartes och dualismen”, som ger oss en ny syn på den franske 1600-talsfilosofen.

Det är ingen överdrift att påstå att René Descartes, efter Platon och möjligen Aristoteles, är västerlandets mest inflytelserika filosof. I ”Descartes och dualismen” skriver Cecilia Sjöholm om en ofta förbisedd sida hos honom, nämligen hans intresse för vårt känsloliv. Med sina berömda ord ”jag tänker, alltså existerar jag” sattes tänkandet i centrum. Detta har av många kritiker betraktats som startpunkten för den moderna erans plundringståg. Här segrar tanken över kroppen, liksom människan över djuren och naturen. En dualitet upprättas mellan medvetande och kropp som gör vårt tänkande och förhållningssätt till världen mekaniska.

Cecilia Sjöholm född 1961) är professor 
i estetik. Foto: Södertörns högskola 

Sjöholm utmanar denna eventuella nidbild av filosofen; hon menar att han var medveten om det problematiska med att skilja på kropp och själ. För om kropp och själ är två olika substanser, hur möts de? Descartes menade att det är via tallkottkörteln, i dag benämnt epifysen, som han felaktigt trodde bara finns i män­niskans hjärna. Detta har gett kritikerna vatten på sin kvarn i åsikten att Descartes enkom fokuserade på det som kunde frambringa förnuft. Sjöholm pekar dock på en mer avancerad dimension, där Descartes menade att han närmar sig känslorna på ett helt nytt sätt genom att förhålla sig till dem som något obekant. Känslor som lust, ilska, kärlek, hat och förundran såg han som själsliga. Själen är alltså inte ett tillhåll enbart för det förnuftiga, utan enligt Sjöholm ett slags prototyp till det vi i dag benämner psyke och söker kunskap om inom psykologin.

Descartes och dualismen

Titel: Descartes och dualismen

Författare: Cecilia Sjöström

Bokförlag: Makadam förlag

Sidantal: 51

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024