loadingMedierna är i dag med oss överallt i vår mobil. Men hur är det med vårt förtroende för dem som opartiska granskare? Foto: Sofia Drevemo
Medierna är i dag med oss överallt i vår mobil. Men hur är det med vårt förtroende för dem som opartiska granskare? Foto: Sofia Drevemo
Krönika

Johan Westerholm: Har medierna tappat sin trovärdighet?

Johan Westerholm
Johan Westerholm

Tre händelser har på senare tid rört upp starka känslor. Det är Socialdemokraternas lotteriverksamhet, där gamla lurats att köpa lotter; Anna Kinberg Batra som anställde sina vänner; och Jimmie Åkesson som till sitt bröllop bjöd in en utpekad gängkriminell. Händelserna har fått stora rubriker och kritiserats skarpt i medierna, men inget av detta har påverkat opinionen.

Konsumentverket anser att det av Socialdemokraterna helägda bolaget Kombilotteriets telefonförsäljning av lotter bland annat har stridit mot bestämmelser i marknadsföringslagen och punkter i svarta listan. Detta innebär att såväl Konsumentverket som Spelinspektionen nu har öppnat var sin utredning mot bolaget. Att Konsumentverket nu utreder Socialdemokraternas mest inkomstbringande verksamhet är smärtsamt för parti­ledningen. Dagens Konsumentverk bildades 1973 och är ett arv från Olof Palmes vilja att skydda konsumenter och vanligt folk från avarterna av en kapitalstyrd detaljhandel – skydda de svagaste från kapitalismens rovdrift. Nu är det Socialdemokraterna som surrats vid den skampåle som de reserverat för rovgiriga kapitalister.

Efter Dagens Nyheters avslöjande har frågan om partilotterier blivit ett politiskt slagträ, vilket också neutraliserar lite av sprängkraften i nyhetsmässiga avslöjanden. För det har inte fått den opinionseffekt som flera fasat för, trott eller önskat. Det finns i väljarkåren tydliga politiska markörer som pekar på att Socialdemokraterna bland de egna väljarna kommer att rida ut även denna storm. Efter avslöjandet har opinionsmätningsföretaget Novus gjort en egen mätning. Nära en av fyra svenskar (24 procent) anser att det är rätt att politiska partier driver lotterier i egen regi där vins­ten går till partikassan, drygt hälften (54 procent) anser att det är fel och drygt två av tio (22 procent) vet ej. Bland M-, L- och KD-sympatisörer respektive SD-sympatisörer anser 80 procent respektive 75 procent att det är fel, medan motsvarande siffra är 27 procent bland S-, V-, MP- och C-sympatisörer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMedierna är i dag med oss överallt i vår mobil. Men hur är det med vårt förtroende för dem som opartiska granskare? Foto: Sofia Drevemo
Medierna är i dag med oss överallt i vår mobil. Men hur är det med vårt förtroende för dem som opartiska granskare? Foto: Sofia Drevemo
Krönika

Johan Westerholm: Har medierna tappat sin trovärdighet?

Johan Westerholm
Johan Westerholm

Tre händelser har på senare tid rört upp starka känslor. Det är Socialdemokraternas lotteriverksamhet, där gamla lurats att köpa lotter; Anna Kinberg Batra som anställde sina vänner; och Jimmie Åkesson som till sitt bröllop bjöd in en utpekad gängkriminell. Händelserna har fått stora rubriker och kritiserats skarpt i medierna, men inget av detta har påverkat opinionen.

Konsumentverket anser att det av Socialdemokraterna helägda bolaget Kombilotteriets telefonförsäljning av lotter bland annat har stridit mot bestämmelser i marknadsföringslagen och punkter i svarta listan. Detta innebär att såväl Konsumentverket som Spelinspektionen nu har öppnat var sin utredning mot bolaget. Att Konsumentverket nu utreder Socialdemokraternas mest inkomstbringande verksamhet är smärtsamt för parti­ledningen. Dagens Konsumentverk bildades 1973 och är ett arv från Olof Palmes vilja att skydda konsumenter och vanligt folk från avarterna av en kapitalstyrd detaljhandel – skydda de svagaste från kapitalismens rovdrift. Nu är det Socialdemokraterna som surrats vid den skampåle som de reserverat för rovgiriga kapitalister.

Efter Dagens Nyheters avslöjande har frågan om partilotterier blivit ett politiskt slagträ, vilket också neutraliserar lite av sprängkraften i nyhetsmässiga avslöjanden. För det har inte fått den opinionseffekt som flera fasat för, trott eller önskat. Det finns i väljarkåren tydliga politiska markörer som pekar på att Socialdemokraterna bland de egna väljarna kommer att rida ut även denna storm. Efter avslöjandet har opinionsmätningsföretaget Novus gjort en egen mätning. Nära en av fyra svenskar (24 procent) anser att det är rätt att politiska partier driver lotterier i egen regi där vins­ten går till partikassan, drygt hälften (54 procent) anser att det är fel och drygt två av tio (22 procent) vet ej. Bland M-, L- och KD-sympatisörer respektive SD-sympatisörer anser 80 procent respektive 75 procent att det är fel, medan motsvarande siffra är 27 procent bland S-, V-, MP- och C-sympatisörer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024