Att återställa alla datorer i det världsomfattande it-haveriet kan ta veckor. Drabbade datorer måste åtgärdas manuellt, vilket blir en tuff utmaning för företag med tusentals enheter.
Störningarna började redan i torsdags men det var under fredagen det fick stor spridning världen över. It-experter kallar haveriet det största som någonsin har inträffat.
Det var när det globala cybersäkerhetsföretaget Crowdstrike skickade ut en uppdatering för programvaran Falcon till sina kunder som problemen började. Pc-användare som hade Crowdstrike installerat på sin dator möttes av en blå skärm med ett felmeddelande.
– Väldigt många av de här datorerna har därför också kraschat, sade it-säkerhetsspecialisten Karl Emil Nikka till TT på fredagen.
Lösning kan ta veckor
Företaget har därefter åtgärdat problemet genom att ta tillbaka uppdateringen. Trots det kan konsekvenserna bli långvariga. Datorproblemen kan ta dagar, om inte veckor, att åtgärda, rapporterar The Guardian.
Enligt Alan Woodward, professor i cybersäkerhet vid University of Surrey, krävs en manuell omstart och "de flesta standardanvändarna skulle inte veta hur man följer instruktionerna." För företag med tusentals datorer är det därmed en stor utmaning framåt.
Hur lätt problemet kan åtgärdas på de drabbade datorerna beror på en viktig faktor, enligt Karl Emil Nikka:
– Om datorn kan komma in i operativsystemet Windows, då kan de göra uppdateringen. Problemet är att om datorerna inte ens kommer in i Windows, då kan de inte få applikationen att uppdatera den här felaktiga filen.
Flygtrafiken återupptas
Haveriet satte den globala flygtrafiken ur spel med inställda flygningar och i USA tvingades flygplan stanna kvar på marken.
På lördagen uppgav flera amerikanska flygbolag, samt flygplatser runt om i Asien, att de återupptar verksamheten. Det är återigen möjligt att checka in på flygningar i Thailand, Hong Kong och Sydkorea, och läget var mestadels under kontroll på flygplatser i Indien, Indonesien och Singapore på lördagseftermiddagen lokal tid.
Finansmarknaden fick också problem vilket ledde till en lägre handelsvolym än brukligt. Även bland annat sjukhus, banker, tv-stationer och självscanningssystem i livsmedelsbutiker drabbades.