loadingIkea i Finland har fått kritik av svenskspråkiga kunder efter beslutet att plocka bort skyltar på svenska. Arkivbild. Foto: Beate Oma Dahle/NTB/TT
Ikea i Finland har fått kritik av svenskspråkiga kunder efter beslutet att plocka bort skyltar på svenska. Arkivbild. Foto: Beate Oma Dahle/NTB/TT
Utrikes

Ikea i Finland står fast vid kritiserat beslut

TT

Ikea i Finland plockar bort den svenska produktinformationen i sina butiker – och viker sig inte från beslutet trots hård kritik från svenskspråkiga kunder, rapporterar den finlandssvenska tidningen Hufvudstadsbladet (HBL).

Enligt tidningen har svensk information funnits parallellt med de finska skyltarna ända sedan den svenska möbeljätten etablerade sig i Finland. I andra länder med flera nationalspråk finns informationen på alla nationalspråk.

Camilla Weurlander, marknadsområdeschef för Ikea i Esbo, säger att språkbeslut tas i respektive land. Som svar på kritiken om sämre svensk service förklarar hon att Ikea förnyar all produktinformation på svenska genom att övergå till ett digitalt format.

– Den här förändringen är en del av en större omställning där Ikea strävar efter att bättre möta kundernas förändrade behov och köpbeteende, säger Weurlander till HBL och hävdar att det inte varit företagets avsikt att behandla svenskspråkiga kunder sämre.

Hon medger dock att Ikea gjorde fel i att ta bort de svenska skyltarna innan de digitala verktygen tagits i bruk och ber om ursäkt.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingIkea i Finland har fått kritik av svenskspråkiga kunder efter beslutet att plocka bort skyltar på svenska. Arkivbild. Foto: Beate Oma Dahle/NTB/TT
Ikea i Finland har fått kritik av svenskspråkiga kunder efter beslutet att plocka bort skyltar på svenska. Arkivbild. Foto: Beate Oma Dahle/NTB/TT
Utrikes

Ikea i Finland står fast vid kritiserat beslut

TT

Ikea i Finland plockar bort den svenska produktinformationen i sina butiker – och viker sig inte från beslutet trots hård kritik från svenskspråkiga kunder, rapporterar den finlandssvenska tidningen Hufvudstadsbladet (HBL).

Enligt tidningen har svensk information funnits parallellt med de finska skyltarna ända sedan den svenska möbeljätten etablerade sig i Finland. I andra länder med flera nationalspråk finns informationen på alla nationalspråk.

Camilla Weurlander, marknadsområdeschef för Ikea i Esbo, säger att språkbeslut tas i respektive land. Som svar på kritiken om sämre svensk service förklarar hon att Ikea förnyar all produktinformation på svenska genom att övergå till ett digitalt format.

– Den här förändringen är en del av en större omställning där Ikea strävar efter att bättre möta kundernas förändrade behov och köpbeteende, säger Weurlander till HBL och hävdar att det inte varit företagets avsikt att behandla svenskspråkiga kunder sämre.

Hon medger dock att Ikea gjorde fel i att ta bort de svenska skyltarna innan de digitala verktygen tagits i bruk och ber om ursäkt.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024