loadingErik Eklund, generaldirektör för Sjöfartsverket. Foto: Claudio Bresciani/TT
Erik Eklund, generaldirektör för Sjöfartsverket. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Helikopterbaser stängs – slår mot försvaret

Anna Hansson/TT

Sjöfartsverket befinner sig i kris och tvingas till kraftiga nedskärningar. Två av fem helikopterbaser stängs och myndigheten skär ner på isbrytning och underhåll av sjöfartsleder.

– Det är klart att vi inte vill göra det här, men vi tvingas till det, säger generaldirektör Erik Eklund till TT.

Förra året gick myndigheten back 600 miljoner kronor efter finansnetto och nu bantas kostymen rejält för att klara årets budget.

Att två helikopterbaser stänger sänker Sveriges beredskap och påverkar både försvaret och sjö- och flygräddningen.

Erik Eklund är generaldirektör för Sjöfartsverket som ska spara drygt 200 miljoner per år. Foto: Claudio Bresciani/TT

– Det är ganska kraftigt att gå ner från fem till tre baser. Det som snabbast blir berört är ju Försvarsmaktens flyg. Vi ska alltid stå redo när de är uppe och flyger, både under övningar och skarpt, säger Erik Eklund till TT.

Vad innebär detta?

– Att Försvarsmakten får minska sitt flygande.

"Väldigt hårt"

Utöver de stängda baserna tar Sjöfartsverket en av sex isbrytare ur drift och minskar underhållet på sjöfartslederna. Det kan bli stora konsekvenser för industri och näringsliv då sjöfarten transporterar nio av tio varor inom svensk import och export.

– Det kan bli så att vi stänger någon hamn och då påverkar det näringslivet väldigt hårt. Det är klart att det får stor ekonomisk påverkan på industrin.

Vilka flygbaser som stänger och vilka fartyg som tas ur drift är något myndigheten nu ser över. Sjöfartsverket skär också ner på administrationen med 40 miljoner – motsvarande var tionde tjänst.

Enligt Erik Eklund har situationen uppstått av flera anledningar. Dels är Sjöfartsverket underfinansierat och statens anslag har inte skrivits upp med inflationen. Dels har avgifter som kommer in från sjöfarten, och som finansierar 70 procent av verksamheten, minskat kraftigt under först pandemin och sedan Rysslands krig i Ukraina.

Vems fel är det att det blivit såhär?

– Jag finner inte anledning att peka bakåt utan ser framåt, säger Erik Eklund.

Kräver miljarder

Sjöfartsverkets åtgärder presenteras i en treårsplan som ska läggas fram officiellt till regeringen senast den 1 mars. I den lägger myndigheten också flera krav på ökad finansiering.

Man vill att de statliga anslagen höjs med 250 miljoner kronor årligen och att de indexeras för att matcha inflationen. Man vill också kunna höja avgifterna med 250 miljoner kronor om året. Utöver det kräver Sjöfartsverket 3 procent – 35 miljarder kronor – ur den nationella infrastrukturplanen under en tioårsperiod för större projekt som att byta ut föråldrade fartyg och isbrytarflottan eller muddra för den gröna omställningen i norr. I det ingår också att staten tar kostnaden för isbrytningen – liksom den tar kostnaderna för snöröjning av väg och järnväg.

Vad händer om ni inte får det ni ber om?

– Då kommer vi förmodligen nå ekonomi i balans men inte riktigt ha muskler att förnya verksamheten som det krävs.

Och det innebär?

– Större och större underhållsskuld och att vi kommer tvingas till andra åtgärder längre fram.

Sjöfartsverkets nedskärningar

Sjöfartsverket gör flera kraftiga nedskärningar:

Två av Sjöfartsverkets fem helikopterbaser tas ur bruk.

En av sex isbrytare ställs av.

Flera fartyg avyttras vilket halverar möjligheten till tungt farledsunderhåll. Sjömätningen, det vill säga uppmätning av havsbottnens topografi, halveras också.

Administrationen på myndigheten skärs ner med 40 miljoner kronor, motsvarande var tionde tjänst.

Det har tidigare varit anställningsstopp på myndigheten som redan skurit ner på exempelvis julfirande och sin resebudget.

Totalt beräknas besparingarna landa på drygt 200 miljoner kronor om året.

Sjöfartsverket finns på 52 platser i Sverige och har runt 1 700 anställda.

Källa: Sjöfartsverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingErik Eklund, generaldirektör för Sjöfartsverket. Foto: Claudio Bresciani/TT
Erik Eklund, generaldirektör för Sjöfartsverket. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Helikopterbaser stängs – slår mot försvaret

Anna Hansson/TT

Sjöfartsverket befinner sig i kris och tvingas till kraftiga nedskärningar. Två av fem helikopterbaser stängs och myndigheten skär ner på isbrytning och underhåll av sjöfartsleder.

– Det är klart att vi inte vill göra det här, men vi tvingas till det, säger generaldirektör Erik Eklund till TT.

Förra året gick myndigheten back 600 miljoner kronor efter finansnetto och nu bantas kostymen rejält för att klara årets budget.

Att två helikopterbaser stänger sänker Sveriges beredskap och påverkar både försvaret och sjö- och flygräddningen.

Erik Eklund är generaldirektör för Sjöfartsverket som ska spara drygt 200 miljoner per år. Foto: Claudio Bresciani/TT

– Det är ganska kraftigt att gå ner från fem till tre baser. Det som snabbast blir berört är ju Försvarsmaktens flyg. Vi ska alltid stå redo när de är uppe och flyger, både under övningar och skarpt, säger Erik Eklund till TT.

Vad innebär detta?

– Att Försvarsmakten får minska sitt flygande.

"Väldigt hårt"

Utöver de stängda baserna tar Sjöfartsverket en av sex isbrytare ur drift och minskar underhållet på sjöfartslederna. Det kan bli stora konsekvenser för industri och näringsliv då sjöfarten transporterar nio av tio varor inom svensk import och export.

– Det kan bli så att vi stänger någon hamn och då påverkar det näringslivet väldigt hårt. Det är klart att det får stor ekonomisk påverkan på industrin.

Vilka flygbaser som stänger och vilka fartyg som tas ur drift är något myndigheten nu ser över. Sjöfartsverket skär också ner på administrationen med 40 miljoner – motsvarande var tionde tjänst.

Enligt Erik Eklund har situationen uppstått av flera anledningar. Dels är Sjöfartsverket underfinansierat och statens anslag har inte skrivits upp med inflationen. Dels har avgifter som kommer in från sjöfarten, och som finansierar 70 procent av verksamheten, minskat kraftigt under först pandemin och sedan Rysslands krig i Ukraina.

Vems fel är det att det blivit såhär?

– Jag finner inte anledning att peka bakåt utan ser framåt, säger Erik Eklund.

Kräver miljarder

Sjöfartsverkets åtgärder presenteras i en treårsplan som ska läggas fram officiellt till regeringen senast den 1 mars. I den lägger myndigheten också flera krav på ökad finansiering.

Man vill att de statliga anslagen höjs med 250 miljoner kronor årligen och att de indexeras för att matcha inflationen. Man vill också kunna höja avgifterna med 250 miljoner kronor om året. Utöver det kräver Sjöfartsverket 3 procent – 35 miljarder kronor – ur den nationella infrastrukturplanen under en tioårsperiod för större projekt som att byta ut föråldrade fartyg och isbrytarflottan eller muddra för den gröna omställningen i norr. I det ingår också att staten tar kostnaden för isbrytningen – liksom den tar kostnaderna för snöröjning av väg och järnväg.

Vad händer om ni inte får det ni ber om?

– Då kommer vi förmodligen nå ekonomi i balans men inte riktigt ha muskler att förnya verksamheten som det krävs.

Och det innebär?

– Större och större underhållsskuld och att vi kommer tvingas till andra åtgärder längre fram.

Sjöfartsverkets nedskärningar

Sjöfartsverket gör flera kraftiga nedskärningar:

Två av Sjöfartsverkets fem helikopterbaser tas ur bruk.

En av sex isbrytare ställs av.

Flera fartyg avyttras vilket halverar möjligheten till tungt farledsunderhåll. Sjömätningen, det vill säga uppmätning av havsbottnens topografi, halveras också.

Administrationen på myndigheten skärs ner med 40 miljoner kronor, motsvarande var tionde tjänst.

Det har tidigare varit anställningsstopp på myndigheten som redan skurit ner på exempelvis julfirande och sin resebudget.

Totalt beräknas besparingarna landa på drygt 200 miljoner kronor om året.

Sjöfartsverket finns på 52 platser i Sverige och har runt 1 700 anställda.

Källa: Sjöfartsverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025