loadingTelefonbedragare lurar sitt offer via exempelvis bankid eller swish. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Telefonbedragare lurar sitt offer via exempelvis bankid eller swish. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

Har stoppat 50 miljoner bedrägerisamtal i år

Simon Uggla/TT

Telefonbedragare lurar svenskar på miljarder. Bara i år har Telenor och Telia stoppat 50 miljoner samtal från kriminella från att nå fram – motsvarande över tre försök i sekunden.

– Operatörerna har en viktig roll i att stoppa det här, säger Lotta Mauritzson på polisens bedrägericentrum.

Förra året anmäldes 29 000 telefonbedrägerier till polisen, en uppgång med 36 procent från 2022. Brottsvinsterna från de anmälda brotten uppgick till 700 miljoner kronor. I år har bedrägerierna enligt polisen mattats av.

Men någon minskad aptit på stulna besparingar märks inte hos teleoperatörernas säkerhetsavdelningar – tvärtom.

Enligt Telia stoppade man under årets första sex månader 30 miljoner samtal från kriminella från att nå fram. Detta jämfört med 33 miljoner samtal under hela 2023.

Även Telenor noterar rekordmånga stoppade samtal, 19,5 miljoner hittills i år mot 11,4 miljoner under hela förra året – dock med brasklappen att en ny mätmetod gör det svårt att jämföra.

Nya metoder

På Telia står spoofing – där nummer manipuleras så att det ser ut som att det är exempelvis banken som ringer eller skickar sms – för 11 av 30 miljoner stoppade samtal. Resten är så kallade wangiri-samtal, där kriminella ringer upp från okända internationella nummer i syfte att få offret att ringa tillbaka till en hög avgift.

Rekordantalet tillskrivs en ny lösning för att spärra "spoofade" mobilnummer.

– Det skulle kunna vara så att teleoperatörerna har en inverkan på att vi ser att det har mattats av lite i år, säger Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericentrum.

Oavsett om man utsätts för ett fullbordat telefonbedrägeri eller snabbt klickar bort samtalet uppmanar hon att polisanmäla.

– Vi måste veta vad medborgarna utsätts för, så vi behöver uppgifter både om försök och fullbordade brott.

Hoten ökar

Ett vanligt modus bland bedragarna är att försätta offret i en stressad situation. Det kan exempelvis handla om en obetald faktura eller att man snabbt behöver stoppa ett pågående bedrägeri på ditt konto.

– Målet är alltid att se till att du flyttar pengar eller godkänner transaktioner. Du ska absolut aldrig använda ditt bank-id när du blir uppringd. Får du en dålig känsla i magen, vilket många får, ska du bara lägga på luren. Sedan får du ringa upp banken och kolla, säger Lotta Mauritzson.

I takt med effektivare hinder hittar bedragarna nya tillvägagångssätt.

– Vi ser i dag att man börjar med mer hot på ett annat sätt än man gjort tidigare. Så det finns en risk att det blir mer handgripligt.

Spoofing, wangiri och tips

Spoofing innebär att avsändaren manipulerar sitt utländska nummer så att det ser ut att komma från en pålitlig källa – exempelvis en svensk bank, företag eller privatperson. På så vis luras mottagaren att svara på samtalet eller öppna ett meddelande.

Bedragarna försöker därefter med hjälp av social manipulation lura till sig känsliga uppgifter eller få dig att använda banktjänster som bank-id.

Wangiri är en metod där kriminella ringer från okända internationella nummer med en signal i syfte att få dig att ringa tillbaka, vilket kan medföra en hög avgift.

Tips för att undvika att bli lurad:

1. Ring inte upp missade samtal från okända utländska nummer

2. Var försiktig med öppna wifi-nätverk och vad du delar när du är ansluten

3. Dela aldrig känsliga uppgifter som kortuppgifter, lösenord eller bankid-kod

4. Ha komplicerade lösenord, byt ofta och aktivera tvåstegsverifiering

5. Skydda mobil och platta mot virus, trojaner, spionprogram och nättjuvar

Källa: Telia

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTelefonbedragare lurar sitt offer via exempelvis bankid eller swish. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Telefonbedragare lurar sitt offer via exempelvis bankid eller swish. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

Har stoppat 50 miljoner bedrägerisamtal i år

Simon Uggla/TT

Telefonbedragare lurar svenskar på miljarder. Bara i år har Telenor och Telia stoppat 50 miljoner samtal från kriminella från att nå fram – motsvarande över tre försök i sekunden.

– Operatörerna har en viktig roll i att stoppa det här, säger Lotta Mauritzson på polisens bedrägericentrum.

Förra året anmäldes 29 000 telefonbedrägerier till polisen, en uppgång med 36 procent från 2022. Brottsvinsterna från de anmälda brotten uppgick till 700 miljoner kronor. I år har bedrägerierna enligt polisen mattats av.

Men någon minskad aptit på stulna besparingar märks inte hos teleoperatörernas säkerhetsavdelningar – tvärtom.

Enligt Telia stoppade man under årets första sex månader 30 miljoner samtal från kriminella från att nå fram. Detta jämfört med 33 miljoner samtal under hela 2023.

Även Telenor noterar rekordmånga stoppade samtal, 19,5 miljoner hittills i år mot 11,4 miljoner under hela förra året – dock med brasklappen att en ny mätmetod gör det svårt att jämföra.

Nya metoder

På Telia står spoofing – där nummer manipuleras så att det ser ut som att det är exempelvis banken som ringer eller skickar sms – för 11 av 30 miljoner stoppade samtal. Resten är så kallade wangiri-samtal, där kriminella ringer upp från okända internationella nummer i syfte att få offret att ringa tillbaka till en hög avgift.

Rekordantalet tillskrivs en ny lösning för att spärra "spoofade" mobilnummer.

– Det skulle kunna vara så att teleoperatörerna har en inverkan på att vi ser att det har mattats av lite i år, säger Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericentrum.

Oavsett om man utsätts för ett fullbordat telefonbedrägeri eller snabbt klickar bort samtalet uppmanar hon att polisanmäla.

– Vi måste veta vad medborgarna utsätts för, så vi behöver uppgifter både om försök och fullbordade brott.

Hoten ökar

Ett vanligt modus bland bedragarna är att försätta offret i en stressad situation. Det kan exempelvis handla om en obetald faktura eller att man snabbt behöver stoppa ett pågående bedrägeri på ditt konto.

– Målet är alltid att se till att du flyttar pengar eller godkänner transaktioner. Du ska absolut aldrig använda ditt bank-id när du blir uppringd. Får du en dålig känsla i magen, vilket många får, ska du bara lägga på luren. Sedan får du ringa upp banken och kolla, säger Lotta Mauritzson.

I takt med effektivare hinder hittar bedragarna nya tillvägagångssätt.

– Vi ser i dag att man börjar med mer hot på ett annat sätt än man gjort tidigare. Så det finns en risk att det blir mer handgripligt.

Spoofing, wangiri och tips

Spoofing innebär att avsändaren manipulerar sitt utländska nummer så att det ser ut att komma från en pålitlig källa – exempelvis en svensk bank, företag eller privatperson. På så vis luras mottagaren att svara på samtalet eller öppna ett meddelande.

Bedragarna försöker därefter med hjälp av social manipulation lura till sig känsliga uppgifter eller få dig att använda banktjänster som bank-id.

Wangiri är en metod där kriminella ringer från okända internationella nummer med en signal i syfte att få dig att ringa tillbaka, vilket kan medföra en hög avgift.

Tips för att undvika att bli lurad:

1. Ring inte upp missade samtal från okända utländska nummer

2. Var försiktig med öppna wifi-nätverk och vad du delar när du är ansluten

3. Dela aldrig känsliga uppgifter som kortuppgifter, lösenord eller bankid-kod

4. Ha komplicerade lösenord, byt ofta och aktivera tvåstegsverifiering

5. Skydda mobil och platta mot virus, trojaner, spionprogram och nättjuvar

Källa: Telia

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024