Franska rödvinsproducenter står inför en allvarlig kris när det gäller efterfrågan. Varningen kommer eftersom många i generation Z ratar just rödvin och väljer andra alkoholhaltiga alternativ.
Den franska vinindustrin måste anpassa sig till nya målgrupper, menar bland annat branschorganisationen Conseil interprofessionnel du vin de Bordeaux efter det att försäljningen nu fallit kraftigt på hemmaplan.
Den totala vinkonsumtionen har minskat med 80 procent sedan 1945, men framför allt handlar det om utmaningar för rödvinet. Yngre konsumenter väljer i stället rosé, öl eller alkoholfria alternativ.
– Med varje generation ser vi en förändring. Om farfar drack 300 liter rödvin årligen så drack pappa 180 liter och sonen nu 30 liter, säger styrelseledamoten Jean-Pierre Durand till Financial Times.
Utöver detta problem brottas producenterna med kraftigt minskad efterfrågan från en av de viktigaste exportländerna, Kina, liksom klimatförändringarna som påverkar skördarna.
Att gå från att producera rödvin till exempelvis vitt vin innebär en rad utmaningar. Bland annat kan en annan typ av utrustning krävas, och i vissa regioner fungerar bara en viss typ av druvor. Jean-Pierre Durand är dock krass:
– Vi kan inte fortsätta att producera vin som inte dricks.