loadingEn yngre fransk generation ratar rödvin. Arkivbild. Foto: Francois Mori/AP/TT
En yngre fransk generation ratar rödvin. Arkivbild. Foto: Francois Mori/AP/TT
Utrikes

Fransk kris – unga spolar rödvin

TT

Franska rödvinsproducenter står inför en allvarlig kris när det gäller efterfrågan. Varningen kommer eftersom många i generation Z ratar just rödvin och väljer andra alkoholhaltiga alternativ.

Den franska vinindustrin måste anpassa sig till nya målgrupper, menar bland annat branschorganisationen Conseil interprofessionnel du vin de Bordeaux efter det att försäljningen nu fallit kraftigt på hemmaplan.

Den totala vinkonsumtionen har minskat med 80 procent sedan 1945, men framför allt handlar det om utmaningar för rödvinet. Yngre konsumenter väljer i stället rosé, öl eller alkoholfria alternativ.

– Med varje generation ser vi en förändring. Om farfar drack 300 liter rödvin årligen så drack pappa 180 liter och sonen nu 30 liter, säger styrelseledamoten Jean-Pierre Durand till Financial Times.

Utöver detta problem brottas producenterna med kraftigt minskad efterfrågan från en av de viktigaste exportländerna, Kina, liksom klimatförändringarna som påverkar skördarna.

Att gå från att producera rödvin till exempelvis vitt vin innebär en rad utmaningar. Bland annat kan en annan typ av utrustning krävas, och i vissa regioner fungerar bara en viss typ av druvor. Jean-Pierre Durand är dock krass:

– Vi kan inte fortsätta att producera vin som inte dricks.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn yngre fransk generation ratar rödvin. Arkivbild. Foto: Francois Mori/AP/TT
En yngre fransk generation ratar rödvin. Arkivbild. Foto: Francois Mori/AP/TT
Utrikes

Fransk kris – unga spolar rödvin

TT

Franska rödvinsproducenter står inför en allvarlig kris när det gäller efterfrågan. Varningen kommer eftersom många i generation Z ratar just rödvin och väljer andra alkoholhaltiga alternativ.

Den franska vinindustrin måste anpassa sig till nya målgrupper, menar bland annat branschorganisationen Conseil interprofessionnel du vin de Bordeaux efter det att försäljningen nu fallit kraftigt på hemmaplan.

Den totala vinkonsumtionen har minskat med 80 procent sedan 1945, men framför allt handlar det om utmaningar för rödvinet. Yngre konsumenter väljer i stället rosé, öl eller alkoholfria alternativ.

– Med varje generation ser vi en förändring. Om farfar drack 300 liter rödvin årligen så drack pappa 180 liter och sonen nu 30 liter, säger styrelseledamoten Jean-Pierre Durand till Financial Times.

Utöver detta problem brottas producenterna med kraftigt minskad efterfrågan från en av de viktigaste exportländerna, Kina, liksom klimatförändringarna som påverkar skördarna.

Att gå från att producera rödvin till exempelvis vitt vin innebär en rad utmaningar. Bland annat kan en annan typ av utrustning krävas, och i vissa regioner fungerar bara en viss typ av druvor. Jean-Pierre Durand är dock krass:

– Vi kan inte fortsätta att producera vin som inte dricks.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025