Regeringen föreslår en fortsatt sänkt skatt på jordbruksdiesel. Trots att dieselpriset sjunkit kraftigt i år. Förslaget har fått skarp kritik från bland annat Naturvårdsverket.
Förslaget innebär att den åtgärd som sjösattes efter att drivmedelspriserna liksom inflationen rusade i samband med Ukrainakrigets utvidgning nu förlängs över 2025.
I ett remissvar sågas detta av Naturvårdsverket som skriver att man bedömer att "förslaget försvårar uppfyllandet av de nationella klimatmålen och Sveriges EU-åtaganden om utsläppsminskningar. "
Drygt en halv miljard kronor
Åtgärden beräknas minska skatteintäkterna med 610 miljoner kronor under det kommande året.
– Det långsiktiga målet är naturligtvis att vi ska kunna öka produktionen av biodrivmedel. Detta kommer att ha en effekt men hittills är detta det bästa sättet vi hittat för att nå det övergripande målet i livsmedelsstrategin, svarar landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) angående utsläppspåverkan.
Är det relevant att göra denna satsning med tanke på att både inflation och drivmedelspriser nu sjunker kraftigt?
– Absolut. Lantbruket står inför stora behov av investeringar och ska vi dessutom öka produktionen av livsmedel i Sverige så behöver konkurrenskraften och lönsamheten öka.
Ny livsmedelsstrategi
Förslaget är nu en del i det regeringen kallar livsmedelsstrategin 2.0 där man ska "stärka den svenska livsmedelskedjan". Budgeten för detta ska utökas med 80 miljoner till en total nivå på 246 miljoner kronor.
– Det är diverse smörjmedel som vi kommer att återkomma i detalj kring men grundsyftet är att stärka hela livsmedelskedjan. Det ska ses i ljuset av att vi behöver öka vår livsmedelsproduktion, inte minst i beredskapsperspektiv, säger Peter Kullgren.