Det pågår ständigt kampanjer för att lyfta fram vissa sjukdomar i rampljuset som beskriver fördelarna med diverse tester och behandlingar. Men nackdelarna tas sällan upp, och nu varnar forskare i en studie om risker för överdiagnoser och onödiga ingrepp.
– Det här är ett dåligt reglerat område. Läkemedelsföretagen får inte göra reklam för läkemedel, men på det här viset kommer man förbi detta. Man gömmer sig bakom patientföreningar, säger Minna Johansson, specialistläkare i allmänmedicin och forskare vid Göteborgs universitet.
Tillsammans med kollegor från USA, Australien, Danmark och Irland har hon granskat 107 kampanjer. Resultatet publiceras i den vetenskapliga tidskriften Jama.
Kommersiella intressen
Hon påpekar att kampanjerna ibland kan vara värdefulla för att uppmärksamma vissa sjukdomar och diagnoser. Det kan gälla adhd, autism, cancer, hjärtkärlsjukdomar, brist på sexlust och så vidare. Men det behövs bättre balans mellan för- och nackdelar med olika tester och behandlingar. Ofta är det också oklart var informationen kommer från.
Bakom dem står normalt intressegrupper, men kommersiella intressen som läkemedelsbolag var inblandade i 73 procent av de kampanjer som studerades,. Men det framgick oftast inte tydligt.
"Förrädiska"
De flesta kampanjerna lyfter fram att sjukdomen/problemet är vanligt förekommande. Symptomen beskrivs och i de flesta fall rekommenderas läkarbesök och tester. Omkring en tredjedel uppmuntrade självdiagnos.
– Man ställer väldigt allmänna frågor, typ "är du trött ibland?". Man skiljer inte på relativa och absoluta risker. Och självtester vet vi är förrädiska, säger Minna Johansson.
– Problemet är att man ofta bara beskriver fördelarna med tester och behandlingar, mera sällan nackdelarna. Ett exempel är testosteronbehandling för män. Det nämns inte tydligt att sådan behandling medför risk för hjärtkärlsjukdomar.
Risken för överdiagnoser är uppenbar, vilket i sin tur kan leda till onödiga behandlingar.
– Det borde ställas krav på att tala om både för- och nackdelar med olika behandlingar. Och det borde vara tydligt om ett läkemedelsföretag är inblandat, säger Minna Johansson.