loadingDet är lätt att inbilla sig att man är sjuk och behöver behandling. Arkivbild. Foto: Maja Suslin/TT
Det är lätt att inbilla sig att man är sjuk och behöver behandling. Arkivbild. Foto: Maja Suslin/TT
Vetenskap

Forskare varnar för risker med sjukdomskampanjer

Roland Johansson/TT

Det pågår ständigt kampanjer för att lyfta fram vissa sjukdomar i rampljuset som beskriver fördelarna med diverse tester och behandlingar. Men nackdelarna tas sällan upp, och nu varnar forskare i en studie om risker för överdiagnoser och onödiga ingrepp.

– Det här är ett dåligt reglerat område. Läkemedelsföretagen får inte göra reklam för läkemedel, men på det här viset kommer man förbi detta. Man gömmer sig bakom patientföreningar, säger Minna Johansson, specialistläkare i allmänmedicin och forskare vid Göteborgs universitet.

Tillsammans med kollegor från USA, Australien, Danmark och Irland har hon granskat 107 kampanjer. Resultatet publiceras i den vetenskapliga tidskriften Jama.

Kommersiella intressen

Hon påpekar att kampanjerna ibland kan vara värdefulla för att uppmärksamma vissa sjukdomar och diagnoser. Det kan gälla adhd, autism, cancer, hjärtkärlsjukdomar, brist på sexlust och så vidare. Men det behövs bättre balans mellan för- och nackdelar med olika tester och behandlingar. Ofta är det också oklart var informationen kommer från.

Bakom dem står normalt intressegrupper, men kommersiella intressen som läkemedelsbolag var inblandade i 73 procent av de kampanjer som studerades,. Men det framgick oftast inte tydligt.

"Förrädiska"

De flesta kampanjerna lyfter fram att sjukdomen/problemet är vanligt förekommande. Symptomen beskrivs och i de flesta fall rekommenderas läkarbesök och tester. Omkring en tredjedel uppmuntrade självdiagnos.

– Man ställer väldigt allmänna frågor, typ "är du trött ibland?". Man skiljer inte på relativa och absoluta risker. Och självtester vet vi är förrädiska, säger Minna Johansson.

– Problemet är att man ofta bara beskriver fördelarna med tester och behandlingar, mera sällan nackdelarna. Ett exempel är testosteronbehandling för män. Det nämns inte tydligt att sådan behandling medför risk för hjärtkärlsjukdomar.

Risken för överdiagnoser är uppenbar, vilket i sin tur kan leda till onödiga behandlingar.

– Det borde ställas krav på att tala om både för- och nackdelar med olika behandlingar. Och det borde vara tydligt om ett läkemedelsföretag är inblandat, säger Minna Johansson.

Läkemedel

Läkemedelsindustrin är en av de största näringarna i världen. Globalt omsatte den under 2022 cirka 12 997 miljarder kronor.

Nordamerika är dominerande och utgör 52,3 procent av försäljningen på världsmarknaden, medan Europa utgör 22,4 procent.

Den svenska läkemedelsmarknaden omsatte 63,3 miljarder kronor under 2023, en ökning jämfört med föregående år på drygt 10 procent.

Källa: Efpia

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDet är lätt att inbilla sig att man är sjuk och behöver behandling. Arkivbild. Foto: Maja Suslin/TT
Det är lätt att inbilla sig att man är sjuk och behöver behandling. Arkivbild. Foto: Maja Suslin/TT
Vetenskap

Forskare varnar för risker med sjukdomskampanjer

Roland Johansson/TT

Det pågår ständigt kampanjer för att lyfta fram vissa sjukdomar i rampljuset som beskriver fördelarna med diverse tester och behandlingar. Men nackdelarna tas sällan upp, och nu varnar forskare i en studie om risker för överdiagnoser och onödiga ingrepp.

– Det här är ett dåligt reglerat område. Läkemedelsföretagen får inte göra reklam för läkemedel, men på det här viset kommer man förbi detta. Man gömmer sig bakom patientföreningar, säger Minna Johansson, specialistläkare i allmänmedicin och forskare vid Göteborgs universitet.

Tillsammans med kollegor från USA, Australien, Danmark och Irland har hon granskat 107 kampanjer. Resultatet publiceras i den vetenskapliga tidskriften Jama.

Kommersiella intressen

Hon påpekar att kampanjerna ibland kan vara värdefulla för att uppmärksamma vissa sjukdomar och diagnoser. Det kan gälla adhd, autism, cancer, hjärtkärlsjukdomar, brist på sexlust och så vidare. Men det behövs bättre balans mellan för- och nackdelar med olika tester och behandlingar. Ofta är det också oklart var informationen kommer från.

Bakom dem står normalt intressegrupper, men kommersiella intressen som läkemedelsbolag var inblandade i 73 procent av de kampanjer som studerades,. Men det framgick oftast inte tydligt.

"Förrädiska"

De flesta kampanjerna lyfter fram att sjukdomen/problemet är vanligt förekommande. Symptomen beskrivs och i de flesta fall rekommenderas läkarbesök och tester. Omkring en tredjedel uppmuntrade självdiagnos.

– Man ställer väldigt allmänna frågor, typ "är du trött ibland?". Man skiljer inte på relativa och absoluta risker. Och självtester vet vi är förrädiska, säger Minna Johansson.

– Problemet är att man ofta bara beskriver fördelarna med tester och behandlingar, mera sällan nackdelarna. Ett exempel är testosteronbehandling för män. Det nämns inte tydligt att sådan behandling medför risk för hjärtkärlsjukdomar.

Risken för överdiagnoser är uppenbar, vilket i sin tur kan leda till onödiga behandlingar.

– Det borde ställas krav på att tala om både för- och nackdelar med olika behandlingar. Och det borde vara tydligt om ett läkemedelsföretag är inblandat, säger Minna Johansson.

Läkemedel

Läkemedelsindustrin är en av de största näringarna i världen. Globalt omsatte den under 2022 cirka 12 997 miljarder kronor.

Nordamerika är dominerande och utgör 52,3 procent av försäljningen på världsmarknaden, medan Europa utgör 22,4 procent.

Den svenska läkemedelsmarknaden omsatte 63,3 miljarder kronor under 2023, en ökning jämfört med föregående år på drygt 10 procent.

Källa: Efpia

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024