Europeisk bilindustri kan slippa miljardböter när de får mer tid på sig för att uppfylla utsläppsregler. Och nu flaggar EU-kommissionen också för direktstöd till batteritillverkare.
Tunga delar av Europas bilindustri har länge tryckt på för att komma undan de miljardböter som tillverkare hotats av i år, om de inte lyckas få ut tillräckligt många utsläppsfria bilar på marknaden.
Nu går EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen dem till mötes – åtminstone delvis.
Reglerna ska vara kvar, för att inte otillbörligt drabba de tillverkare som gjort sitt. Men de andra kommer i alla fall få mer tid på sig.
– I stället för att nå målen årligen ska företagen få tre år på sig. Målen blir kvar. De måste uppfylla kraven, men det ger mer andrum till industrin, säger von der Leyen på en pressträff i Bryssel.
Samtidigt utlovar hon att utreda direkt EU-stöd till europeiska batteritillverkare – något som bland annat efterlysts från svensk del med anledning av krisen kring Northvolt.
Kommissionsbasen vill också se en "industriallians" för att dela kunskaper om självkörande bilar.
– Målet är väldigt enkelt: vi måste få självkörande bilar på Europas vägar snabbare, säger von der Leyen i Bryssel.