loadingBilar på rad vid Volkswagens fabrik i Zwickau i februari. Foto: Jens Meyer/AP/TT
Bilar på rad vid Volkswagens fabrik i Zwickau i februari. Foto: Jens Meyer/AP/TT
Utrikes

EU lättar på bilregler och öppnar för batteristöd

Wiktor Nummelin/TT

Europeisk bilindustri kan slippa miljardböter när de får mer tid på sig för att uppfylla utsläppsregler. Och nu flaggar EU-kommissionen också för direktstöd till batteritillverkare.

Tunga delar av Europas bilindustri har länge tryckt på för att komma undan de miljardböter som tillverkare hotats av i år, om de inte lyckas få ut tillräckligt många utsläppsfria bilar på marknaden.

Nu går EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen dem till mötes – åtminstone delvis.

Reglerna ska vara kvar, för att inte otillbörligt drabba de tillverkare som gjort sitt. Men de andra kommer i alla fall få mer tid på sig.

– I stället för att nå målen årligen ska företagen få tre år på sig. Målen blir kvar. De måste uppfylla kraven, men det ger mer andrum till industrin, säger von der Leyen på en pressträff i Bryssel.

Samtidigt utlovar hon att utreda direkt EU-stöd till europeiska batteritillverkare – något som bland annat efterlysts från svensk del med anledning av krisen kring Northvolt.

Kommissionsbasen vill också se en "industriallians" för att dela kunskaper om självkörande bilar.

– Målet är väldigt enkelt: vi måste få självkörande bilar på Europas vägar snabbare, säger von der Leyen i Bryssel.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingBilar på rad vid Volkswagens fabrik i Zwickau i februari. Foto: Jens Meyer/AP/TT
Bilar på rad vid Volkswagens fabrik i Zwickau i februari. Foto: Jens Meyer/AP/TT
Utrikes

EU lättar på bilregler och öppnar för batteristöd

Wiktor Nummelin/TT

Europeisk bilindustri kan slippa miljardböter när de får mer tid på sig för att uppfylla utsläppsregler. Och nu flaggar EU-kommissionen också för direktstöd till batteritillverkare.

Tunga delar av Europas bilindustri har länge tryckt på för att komma undan de miljardböter som tillverkare hotats av i år, om de inte lyckas få ut tillräckligt många utsläppsfria bilar på marknaden.

Nu går EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen dem till mötes – åtminstone delvis.

Reglerna ska vara kvar, för att inte otillbörligt drabba de tillverkare som gjort sitt. Men de andra kommer i alla fall få mer tid på sig.

– I stället för att nå målen årligen ska företagen få tre år på sig. Målen blir kvar. De måste uppfylla kraven, men det ger mer andrum till industrin, säger von der Leyen på en pressträff i Bryssel.

Samtidigt utlovar hon att utreda direkt EU-stöd till europeiska batteritillverkare – något som bland annat efterlysts från svensk del med anledning av krisen kring Northvolt.

Kommissionsbasen vill också se en "industriallians" för att dela kunskaper om självkörande bilar.

– Målet är väldigt enkelt: vi måste få självkörande bilar på Europas vägar snabbare, säger von der Leyen i Bryssel.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025