loadingVästtrafik har nära 500 elbussar i drift från olika företag. Av dessa är 41 stycken tillverkade av det kinesiska företaget BYD och ägs av trafikföretaget Nobina. Foto: Thomas Harrysson/Västtrafik
Västtrafik har nära 500 elbussar i drift från olika företag. Av dessa är 41 stycken tillverkade av det kinesiska företaget BYD och ägs av trafikföretaget Nobina. Foto: Thomas Harrysson/Västtrafik
Inrikes

Elbussar i Sverige kopplas till människorättsbrott i Kina

Malin Nordstrand

Den omfattande elektrifieringen av bussar i Sveriges kollektivtrafik har satt strålkastarljuset på batteri- och elbusstillverkningen i Kina. Brott mot mänskliga rättigheter är vanligt i leveranskedjan, och berör även tillverkare utanför Kina.

Kollektivtrafiken i Sverige ska elektrifieras i snabb takt. Elbussar rullar redan på många platser runtom i landet och fler har köpts in och planeras att tas i trafik redan under hösten och vintern. För Stockholms lokaltrafik (SL) är målet att hela bussflottan ska bestå av elfordon år 2035.

Samtidigt har det framkommit att allvarliga brott mot mänskliga rättigheter är vanligt förekommande i samband med tillverkningen av elbussar och batterier i Kina. Detta enligt en rapport från Globalworks Lund som togs fram förra sommaren på uppdrag av fyra av landets huvudmän för kollektivtrafiken: SL, Västtrafik, Skånetrafiken och Luleå lokaltrafik.

Kollektivtrafiken i Sverige

Organisation och ansvar: Kollektivtrafiken i Sverige kan drivas av både kommuner och privata företag. Kommuner kan ha egna trafikbolag eller anlita privata aktörer för att driva kollektivtrafiken.

Trafikhuvudmän: Många regioner har trafikhuvudmän som ansvarar för planering och samordning av kollektivtrafiken, exempelvis SL i Stockholm, Västtrafik i Västra Götaland och Skånetrafiken i Skåne. Dessa organ upphandlar trafik från olika operatörer.

Operatörer: Företag som Nobina, Keolis, Transdev och X-trafik är vanliga operatörer som ansvarar för driften av bussar, spårvagnar och tåg inom sina respektive områden, baserat på avtal med kommuner och regioner.

Elbussar finns på flera platser i landet, exempelvis i Skåne, Norrland, Göteborg, Stockholm, Uppsala, Karlstad och Gävle. Flera operatörer som Transdev, X-trafik, Nobina, Norrtälje kommun och Bergkvarabuss kör med bussar från kinesiska Yutong och BYD. Även elbussar tillverkade av europeiska företag finns i Sverige, bland andra MAN, Volvo och Scania.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingVästtrafik har nära 500 elbussar i drift från olika företag. Av dessa är 41 stycken tillverkade av det kinesiska företaget BYD och ägs av trafikföretaget Nobina. Foto: Thomas Harrysson/Västtrafik
Västtrafik har nära 500 elbussar i drift från olika företag. Av dessa är 41 stycken tillverkade av det kinesiska företaget BYD och ägs av trafikföretaget Nobina. Foto: Thomas Harrysson/Västtrafik
Inrikes

Elbussar i Sverige kopplas till människorättsbrott i Kina

Malin Nordstrand

Den omfattande elektrifieringen av bussar i Sveriges kollektivtrafik har satt strålkastarljuset på batteri- och elbusstillverkningen i Kina. Brott mot mänskliga rättigheter är vanligt i leveranskedjan, och berör även tillverkare utanför Kina.

Kollektivtrafiken i Sverige ska elektrifieras i snabb takt. Elbussar rullar redan på många platser runtom i landet och fler har köpts in och planeras att tas i trafik redan under hösten och vintern. För Stockholms lokaltrafik (SL) är målet att hela bussflottan ska bestå av elfordon år 2035.

Samtidigt har det framkommit att allvarliga brott mot mänskliga rättigheter är vanligt förekommande i samband med tillverkningen av elbussar och batterier i Kina. Detta enligt en rapport från Globalworks Lund som togs fram förra sommaren på uppdrag av fyra av landets huvudmän för kollektivtrafiken: SL, Västtrafik, Skånetrafiken och Luleå lokaltrafik.

Kollektivtrafiken i Sverige

Organisation och ansvar: Kollektivtrafiken i Sverige kan drivas av både kommuner och privata företag. Kommuner kan ha egna trafikbolag eller anlita privata aktörer för att driva kollektivtrafiken.

Trafikhuvudmän: Många regioner har trafikhuvudmän som ansvarar för planering och samordning av kollektivtrafiken, exempelvis SL i Stockholm, Västtrafik i Västra Götaland och Skånetrafiken i Skåne. Dessa organ upphandlar trafik från olika operatörer.

Operatörer: Företag som Nobina, Keolis, Transdev och X-trafik är vanliga operatörer som ansvarar för driften av bussar, spårvagnar och tåg inom sina respektive områden, baserat på avtal med kommuner och regioner.

Elbussar finns på flera platser i landet, exempelvis i Skåne, Norrland, Göteborg, Stockholm, Uppsala, Karlstad och Gävle. Flera operatörer som Transdev, X-trafik, Nobina, Norrtälje kommun och Bergkvarabuss kör med bussar från kinesiska Yutong och BYD. Även elbussar tillverkade av europeiska företag finns i Sverige, bland andra MAN, Volvo och Scania.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024