loadingIllustration: Jens Almroth
Illustration: Jens Almroth
Ledare

Dolda attityder kan leda till politiska överraskningar

Epoch Times ledarredaktion

I veckans nummer skriver vi om hur några av de på papperet mest invandringsliberala väljarna – unga kvinnor som röstar på Centerpartiet – visar tecken på ändrade attityder.

Den här sortens artiklar blir med nödvändighet anekdotiska, och inbjuder till ett visst mått av spekulation: Förändras ens attityder när man själv blir förälder? Har man en attityd utåt och en annan privat? Har man helt enkelt sett och bedömt konsekvenserna av den förda politiken och känt att de inte blev som man önskade eller trodde?

Även forskning har dock svårt att komma åt en del politiska attityder. Opinionsundersökningar i USA, där det – vilket knappast undgått någon – är val i höst, får allt mer kritik. De anklagas för att användas avsiktligt som ett propagandaverktyg, för att skapa intrycket av en rörelse som man hoppas ska entusiasmera de egna och demoralisera motståndaren. Men det har också, ända sedan Trumps valseger 2016, visat sig vara svårt att fånga upp vissa attityder och åsikter. Somliga vill inte stå för vad de tycker i en undersökning, kanske på grund av samhällsklimatet.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingIllustration: Jens Almroth
Illustration: Jens Almroth
Ledare

Dolda attityder kan leda till politiska överraskningar

Epoch Times ledarredaktion

I veckans nummer skriver vi om hur några av de på papperet mest invandringsliberala väljarna – unga kvinnor som röstar på Centerpartiet – visar tecken på ändrade attityder.

Den här sortens artiklar blir med nödvändighet anekdotiska, och inbjuder till ett visst mått av spekulation: Förändras ens attityder när man själv blir förälder? Har man en attityd utåt och en annan privat? Har man helt enkelt sett och bedömt konsekvenserna av den förda politiken och känt att de inte blev som man önskade eller trodde?

Även forskning har dock svårt att komma åt en del politiska attityder. Opinionsundersökningar i USA, där det – vilket knappast undgått någon – är val i höst, får allt mer kritik. De anklagas för att användas avsiktligt som ett propagandaverktyg, för att skapa intrycket av en rörelse som man hoppas ska entusiasmera de egna och demoralisera motståndaren. Men det har också, ända sedan Trumps valseger 2016, visat sig vara svårt att fånga upp vissa attityder och åsikter. Somliga vill inte stå för vad de tycker i en undersökning, kanske på grund av samhällsklimatet.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024