loadingVad gäller egentligen för A-traktorer i framtiden? Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani / TT
Vad gäller egentligen för A-traktorer i framtiden? Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani / TT
Inrikes

Det här gäller för framtidens A-traktorer

Mikael Widerberg/TT

En uppgörelse i EU-parlamentet har lett till förvirring: Får svenska 15-åringar köra A-traktorer i 45 kilometer i timmen i framtiden? Nej, är svaret. Här reder TT ut begreppen.

Inom kort väntas EU formellt klubba igenom nya körkortsdirektiv och när det är gjort ska Sverige ta ställning till hur direktiven ska implementeras i de svenska regelverken.

Klart är att EU föreslår en ny körkortsbehörighet, B1, som ger personer från 15 år rätt att köra vad som kallas för en "fartsänkt bil" – en B1-bil.

I Sverige i dag får 15-åringar köra A-traktorer med AM-behörighet, som bland annat ger rätt till att köra moped klass I och II.

"Rimligt antagande"

Men är det då så att B1-bilen, som kommer att få framföras i max 45 kilometer i timmen, ersätter A-traktorerna som har en maxhastighet på 30 kilometer i timmen?

– Det är ett rimligt antagande att det är så, säger Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson till TT.

Han fortsätter:

– Men det är lite spekulativt. Det svenska systemet som ger rätt att köra traktor med AM-behörighet är föremål för ifrågasättande. Sverige har lutat sig emot ett undantag som ger rätt att köra jordbruks- och skogsbrukstraktorer, så användes A-traktorn förr. Men nu är det inte direkt så längre och det talar för en ändring.

– De A-traktorer vi har i Sverige i dag kommer att finnas kvar. Men för att få köra i 45 kilometer i timmen måste man ha det här B1-kortet.

Finns ej i dag

Hur en framtida B1-bil ser ut är osäkert. Maxvikten kommer att sättas till 2 500 kilo. Om det ställs högre krav vad gäller säkerhet och liknande jämfört med dagens A-traktorer är för tidigt att svara på, enligt Mikael Andersson.

– Det återstår att se. B1-bilen finns inte i dag, det finns inga regler eller specifikationer, det är något vi behöver sätta oss ner och jobba med.

De nya reglerna, med några undantag, är tänkta att införas under 2028 och de börjar gälla 2029.

– Fram till dess gäller dagens regler, så vida ingen ändrar på dem, säger Mikael Andersson.

Körkortsbehörigheter

AM (från 15 år): Moped klass I, moped klass II, A-traktor, Motorredskap klass II.

A1 (16 år): Lätt motorcykel, trehjulig motorcykel (max 15 kW), snöskoter och terränghjuling (om du tog körkortet före 1 januari 2000), samt AM-behörigheterna.

A2 (18 år): Mellanstor motorcykel, samt AM- och A1-behörigheterna.

A (24 år): Tung motorcykel, tung trehjulig motorcykel, samt AM-, A1- och A2-behörigheterna.

B (18 år): Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högt 3,5 ton och en släpvagn med totalvikt på högst 750 kilo, terrängvagn, fyrhjulig motorcykel, moped klass I och II, motorredskap klass II och A- och B-traktor. Snöskoter och terränghjuling får köras om du tog körkortet före 1 januari 2000.

BE (18 år): Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton och en eller flera släpvagnar kopplade till bilen, om släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.

C (21 år): Tung lastbil och personbil med en totalvikt över 3,5 ton. Man får också dra en släpvagn med en totalvikt på högst 750 kg.

C1 (18 år): Tung lastbil med en totalvikt på högst 7,5 ton och personbil med en totalvikt över 3,5 ton men inte över 7,5 ton. Man får också dra en släpvagn med en totalvikt på högst 750 kg.

CE (21år): Bil som omfattas av behörighet C. Man får även dra en eller flera släpvagnar utan viktgräns.

D (24 år): Buss oavsett antal sittplatser och längd. Man får också dra en släpvagn med en totalvikt på högst 750 kg.

D1 (21 år): Buss som är gjord för högst 16 passagerare utöver föraren och med en längd som inte är över åtta meter. Man får också dra en släpvagn med en totalvikt på högst 750 kg.

D1E (21 år): Buss som omfattas av behörighet D1. Man får även dra en eller flera släpvagnar utan viktgräns.

DE (24 år): Buss som omfattas av behörighet D. Man får även dra en eller flera släpvagnar utan viktgräns.

Fakta: Transportstyrelsen.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingVad gäller egentligen för A-traktorer i framtiden? Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani / TT
Vad gäller egentligen för A-traktorer i framtiden? Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani / TT
Inrikes

Det här gäller för framtidens A-traktorer

Mikael Widerberg/TT

En uppgörelse i EU-parlamentet har lett till förvirring: Får svenska 15-åringar köra A-traktorer i 45 kilometer i timmen i framtiden? Nej, är svaret. Här reder TT ut begreppen.

Inom kort väntas EU formellt klubba igenom nya körkortsdirektiv och när det är gjort ska Sverige ta ställning till hur direktiven ska implementeras i de svenska regelverken.

Klart är att EU föreslår en ny körkortsbehörighet, B1, som ger personer från 15 år rätt att köra vad som kallas för en "fartsänkt bil" – en B1-bil.

I Sverige i dag får 15-åringar köra A-traktorer med AM-behörighet, som bland annat ger rätt till att köra moped klass I och II.

"Rimligt antagande"

Men är det då så att B1-bilen, som kommer att få framföras i max 45 kilometer i timmen, ersätter A-traktorerna som har en maxhastighet på 30 kilometer i timmen?

– Det är ett rimligt antagande att det är så, säger Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson till TT.

Han fortsätter:

– Men det är lite spekulativt. Det svenska systemet som ger rätt att köra traktor med AM-behörighet är föremål för ifrågasättande. Sverige har lutat sig emot ett undantag som ger rätt att köra jordbruks- och skogsbrukstraktorer, så användes A-traktorn förr. Men nu är det inte direkt så längre och det talar för en ändring.

– De A-traktorer vi har i Sverige i dag kommer att finnas kvar. Men för att få köra i 45 kilometer i timmen måste man ha det här B1-kortet.

Finns ej i dag

Hur en framtida B1-bil ser ut är osäkert. Maxvikten kommer att sättas till 2 500 kilo. Om det ställs högre krav vad gäller säkerhet och liknande jämfört med dagens A-traktorer är för tidigt att svara på, enligt Mikael Andersson.

– Det återstår att se. B1-bilen finns inte i dag, det finns inga regler eller specifikationer, det är något vi behöver sätta oss ner och jobba med.

De nya reglerna, med några undantag, är tänkta att införas under 2028 och de börjar gälla 2029.

– Fram till dess gäller dagens regler, så vida ingen ändrar på dem, säger Mikael Andersson.

Körkortsbehörigheter

AM (från 15 år): Moped klass I, moped klass II, A-traktor, Motorredskap klass II.

A1 (16 år): Lätt motorcykel, trehjulig motorcykel (max 15 kW), snöskoter och terränghjuling (om du tog körkortet före 1 januari 2000), samt AM-behörigheterna.

A2 (18 år): Mellanstor motorcykel, samt AM- och A1-behörigheterna.

A (24 år): Tung motorcykel, tung trehjulig motorcykel, samt AM-, A1- och A2-behörigheterna.

B (18 år): Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högt 3,5 ton och en släpvagn med totalvikt på högst 750 kilo, terrängvagn, fyrhjulig motorcykel, moped klass I och II, motorredskap klass II och A- och B-traktor. Snöskoter och terränghjuling får köras om du tog körkortet före 1 januari 2000.

BE (18 år): Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton och en eller flera släpvagnar kopplade till bilen, om släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.

C (21 år): Tung lastbil och personbil med en totalvikt över 3,5 ton. Man får också dra en släpvagn med en totalvikt på högst 750 kg.

C1 (18 år): Tung lastbil med en totalvikt på högst 7,5 ton och personbil med en totalvikt över 3,5 ton men inte över 7,5 ton. Man får också dra en släpvagn med en totalvikt på högst 750 kg.

CE (21år): Bil som omfattas av behörighet C. Man får även dra en eller flera släpvagnar utan viktgräns.

D (24 år): Buss oavsett antal sittplatser och längd. Man får också dra en släpvagn med en totalvikt på högst 750 kg.

D1 (21 år): Buss som är gjord för högst 16 passagerare utöver föraren och med en längd som inte är över åtta meter. Man får också dra en släpvagn med en totalvikt på högst 750 kg.

D1E (21 år): Buss som omfattas av behörighet D1. Man får även dra en eller flera släpvagnar utan viktgräns.

DE (24 år): Buss som omfattas av behörighet D. Man får även dra en eller flera släpvagnar utan viktgräns.

Fakta: Transportstyrelsen.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025