loadingNästan hundra fordon, både bilar och lastbilar, var inblandade i en masskrock på E18 mellan Enköping och Bålsta på lördagen. Foto: Polisen/TT
Nästan hundra fordon, både bilar och lastbilar, var inblandade i en masskrock på E18 mellan Enköping och Bålsta på lördagen. Foto: Polisen/TT
Inrikes

Därför kom ingen vädervarning före masskrocken

Maja Steen Danielsson/TT

Helgens snöhalka orsakade två svåra masskrockar i Uppsala län. I området vid krocken på E18 – där 95 bilar var inblandade – fanns ingen vädervarning utfärdad.

Under lördagen varnade SMHI för kraftiga snöbyar i norra Uppland och kring Gävlebukten. Varningen klassades som gul, den lägsta av de tre varningsnivåerna. I området runt Enköping, där en av de två masskrockarna inträffade, fanns ingen vädervarning alls utfärdad.

Varför utfärdades inte någon varning även där?

– I det området uppfylldes inte kriterierna för en vädervarning. Totalt sett kom det inte så mycket snö, utan det var väldigt intensiva snöbyar under en kort period. Men inte tillräckligt stor mängd för att utfärda en varning från vårt håll, säger Lisa Lind, enhetschef på SMHI.

Var det här snöovädret särskilt svårt att förutse?

– Det som är svårt är att förutse är exakt var och när de här intensiva perioderna inträffar. Men vädret i helgen var egentligen inget ovanligt, utan ganska vanligt.

Varför fick det här snöovädret så stora konsekvenser?

– Det kan handla om en rad olyckliga omständigheter som inträffar samtidigt. Skymd sikt på grund av intensiva snöbyar, besvärligt väglag och trångt med bilar på vägen som inte håller avstånd. Det kan bero på flera olika faktorer som vi på SMHI inte känner till.

Sett i efterhand, var en gul varning korrekt?

– Ja, rent meteorologiskt var det korrekt. Vi håller dock på att utvärdera det här, vilket vi gör efter alla utfärdade vädervarningar. Men enligt den snabba utvärdering vi gjort var den gula varningen korrekt i det området.

Även Bengt Ohlsson, presschef på Trafikverket, lyfter de lokala, intensiva snöbyarna som problematiska.

– Vet man inte exakt var och när de intensiva snöfallen inträffar så är det svårt att göra något, säger han och fortsätter:

– Vädervarningarna är såklart viktiga för oss, men när folk redan befinner sig på vägarna gör de inte så stor skillnad. De funkar som bäst när de kommer ut tillräckligt långt i förväg, men det går ju inte alltid att förutse.

SMHI

Vädervarningarna utfärdas när vädret väntas få konsekvenser eller störningar i samhället.

De tre varningsnivåerna baseras på hur stora konsekvenser vädret kan orsaka.

Gul varning: Konsekvenser för samhället, vissa risker för allmänheten.

Orange varning: Allvarliga konsekvenser för samhället, fara för allmänheten.

Röd varning: Mycket allvarliga konsekvenser för samhället, stor fara för allmänheten.

Källa: SMHI.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingNästan hundra fordon, både bilar och lastbilar, var inblandade i en masskrock på E18 mellan Enköping och Bålsta på lördagen. Foto: Polisen/TT
Nästan hundra fordon, både bilar och lastbilar, var inblandade i en masskrock på E18 mellan Enköping och Bålsta på lördagen. Foto: Polisen/TT
Inrikes

Därför kom ingen vädervarning före masskrocken

Maja Steen Danielsson/TT

Helgens snöhalka orsakade två svåra masskrockar i Uppsala län. I området vid krocken på E18 – där 95 bilar var inblandade – fanns ingen vädervarning utfärdad.

Under lördagen varnade SMHI för kraftiga snöbyar i norra Uppland och kring Gävlebukten. Varningen klassades som gul, den lägsta av de tre varningsnivåerna. I området runt Enköping, där en av de två masskrockarna inträffade, fanns ingen vädervarning alls utfärdad.

Varför utfärdades inte någon varning även där?

– I det området uppfylldes inte kriterierna för en vädervarning. Totalt sett kom det inte så mycket snö, utan det var väldigt intensiva snöbyar under en kort period. Men inte tillräckligt stor mängd för att utfärda en varning från vårt håll, säger Lisa Lind, enhetschef på SMHI.

Var det här snöovädret särskilt svårt att förutse?

– Det som är svårt är att förutse är exakt var och när de här intensiva perioderna inträffar. Men vädret i helgen var egentligen inget ovanligt, utan ganska vanligt.

Varför fick det här snöovädret så stora konsekvenser?

– Det kan handla om en rad olyckliga omständigheter som inträffar samtidigt. Skymd sikt på grund av intensiva snöbyar, besvärligt väglag och trångt med bilar på vägen som inte håller avstånd. Det kan bero på flera olika faktorer som vi på SMHI inte känner till.

Sett i efterhand, var en gul varning korrekt?

– Ja, rent meteorologiskt var det korrekt. Vi håller dock på att utvärdera det här, vilket vi gör efter alla utfärdade vädervarningar. Men enligt den snabba utvärdering vi gjort var den gula varningen korrekt i det området.

Även Bengt Ohlsson, presschef på Trafikverket, lyfter de lokala, intensiva snöbyarna som problematiska.

– Vet man inte exakt var och när de intensiva snöfallen inträffar så är det svårt att göra något, säger han och fortsätter:

– Vädervarningarna är såklart viktiga för oss, men när folk redan befinner sig på vägarna gör de inte så stor skillnad. De funkar som bäst när de kommer ut tillräckligt långt i förväg, men det går ju inte alltid att förutse.

SMHI

Vädervarningarna utfärdas när vädret väntas få konsekvenser eller störningar i samhället.

De tre varningsnivåerna baseras på hur stora konsekvenser vädret kan orsaka.

Gul varning: Konsekvenser för samhället, vissa risker för allmänheten.

Orange varning: Allvarliga konsekvenser för samhället, fara för allmänheten.

Röd varning: Mycket allvarliga konsekvenser för samhället, stor fara för allmänheten.

Källa: SMHI.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025