loadingNiclas Andersson, biträdande chef för utredningsenheten vid Nationella operativa avdelningen (NOA), under en pressträff på måndagen då fyra personer åtalades för grova bedrägerier mot äldre personer. Foto: Jessica Gow/TT
Niclas Andersson, biträdande chef för utredningsenheten vid Nationella operativa avdelningen (NOA), under en pressträff på måndagen då fyra personer åtalades för grova bedrägerier mot äldre personer. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Bedrägeriet som fick bankerna att vakna

Marc Skogelin/TT

Telefonbedragare lurade hänsynslöst svenska pensionärer på stora summor pengar. Men efter ett närgånget tv-reportage satte bankerna fart, enligt Niclas Andersson på Noa. Brottsvinsterna från så kallad vishing har nu minskat med över 40 procent.

I ett uppmärksammat program kunde SVT:s Uppdrag granskning i fjol visa hur telefonbedragare stal miljontals kronor från äldre svenskar.

Med bild- och ljudmaterial från en okänd person som hackat ligan visades hur pensionärer med cyniska och raffinerade metoder lurades att ge bedragarna tillgång till sina bankkonton, där gärningsmännen efter överföringarna hördes skratta och förolämpa sina offer.

Under måndagen åtalades fyra personer för inblandning i brottsligheten.

Niclas Andersson, biträdande chef på utredningsenheten på Nationella operativa avdelningen, säger att programmet hade stor effekt på bankernas insatser mot bedrägerier.

– Det var väldigt tydligt att både politiken men också bankerna och andra samhällsaktörer förstod att de måste jobba mer med de här frågorna.

Vinsterna från telefonbedrägerier, så kallad vishing, har nu minskat med över 40 procent – ett resultat han tillskriver bankernas arbete.

Det handlar bland annat om polisen och bankerna nu träffas regelbundet och delar information om upplägg och personuppgifter, men även att bankerna är mycket hårdare i sina kontrollfunktioner för att säkra att pengar inte går att överföra lika enkelt.

– Det har också inneburit att de som riskerar att bli utsatta behöver tänka till en eller två gånger till innan man gjort överföringen, vilket haft bra effekt.

Det finns dock mer att göra för att motverka bedrägerierna. Andersson pekar bland annat på Finland, där telekombolag bidragit genom att stoppa bedrägerisamtal från att nå fram.

Skydda dig mot telefonbedrägeri

Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Ju tidigare du avbryter samtalet desto större chans har du att sätta stopp för bedragaren.

Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan.

Om du mottar ett sms med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri. Svara inte.

Källa: Polisen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingNiclas Andersson, biträdande chef för utredningsenheten vid Nationella operativa avdelningen (NOA), under en pressträff på måndagen då fyra personer åtalades för grova bedrägerier mot äldre personer. Foto: Jessica Gow/TT
Niclas Andersson, biträdande chef för utredningsenheten vid Nationella operativa avdelningen (NOA), under en pressträff på måndagen då fyra personer åtalades för grova bedrägerier mot äldre personer. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Bedrägeriet som fick bankerna att vakna

Marc Skogelin/TT

Telefonbedragare lurade hänsynslöst svenska pensionärer på stora summor pengar. Men efter ett närgånget tv-reportage satte bankerna fart, enligt Niclas Andersson på Noa. Brottsvinsterna från så kallad vishing har nu minskat med över 40 procent.

I ett uppmärksammat program kunde SVT:s Uppdrag granskning i fjol visa hur telefonbedragare stal miljontals kronor från äldre svenskar.

Med bild- och ljudmaterial från en okänd person som hackat ligan visades hur pensionärer med cyniska och raffinerade metoder lurades att ge bedragarna tillgång till sina bankkonton, där gärningsmännen efter överföringarna hördes skratta och förolämpa sina offer.

Under måndagen åtalades fyra personer för inblandning i brottsligheten.

Niclas Andersson, biträdande chef på utredningsenheten på Nationella operativa avdelningen, säger att programmet hade stor effekt på bankernas insatser mot bedrägerier.

– Det var väldigt tydligt att både politiken men också bankerna och andra samhällsaktörer förstod att de måste jobba mer med de här frågorna.

Vinsterna från telefonbedrägerier, så kallad vishing, har nu minskat med över 40 procent – ett resultat han tillskriver bankernas arbete.

Det handlar bland annat om polisen och bankerna nu träffas regelbundet och delar information om upplägg och personuppgifter, men även att bankerna är mycket hårdare i sina kontrollfunktioner för att säkra att pengar inte går att överföra lika enkelt.

– Det har också inneburit att de som riskerar att bli utsatta behöver tänka till en eller två gånger till innan man gjort överföringen, vilket haft bra effekt.

Det finns dock mer att göra för att motverka bedrägerierna. Andersson pekar bland annat på Finland, där telekombolag bidragit genom att stoppa bedrägerisamtal från att nå fram.

Skydda dig mot telefonbedrägeri

Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Ju tidigare du avbryter samtalet desto större chans har du att sätta stopp för bedragaren.

Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan.

Om du mottar ett sms med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri. Svara inte.

Källa: Polisen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025