Matpriserna har stabiliserats, konstaterar ledningen för livsmedelskoncernen Axfood. Men utvecklingen framåt är oviss.
– Det beror på så många olika faktorer, säger vd Klas Balkow.
Axfood, med bland annat butikskedjorna Willys och Hemköp, redovisar ett starkt första kvartal. Rapporten pekar på ökade intäkter och ökad lönsamhet.
– Vi växte fantastiskt förra året och nu växte vi nästan 7 procent, mer än marknaden. Det är nästan en starkare tillväxt i år eftersom det är helt andra inflationstal, säger Klas Balkow.
Gällande den ständigt heta frågan kring matpriserna säger han:
– Någonstans ser vi nu en mer betydligt mer stabil situation och en inflationstakt som inte är i närheten av det vi sett tidigare.
Han vågar dock inte sia om prisnivåerna framåt, det är alldeles för osäkert.
– Det var ingen som trodde att vi skulle få den här enorma inflationstakten. Priserna beror på så många olika faktorer; geopolitisk osäkerhet, kommande skördar och klimatförändringar. Vi har också råvaror som är på en betydligt högre nivå än för några år sedan.
Axfoods vd konstaterar dock att det kärva ekonomiska läget fortsatt märks av. Konsumenter letar prisvärda varor och extrapriser.
– Det är fortfarande fokus på prisvärde.
Däremot ser man att frukt och grönt handlas i större utsträckning. SCB konstaterade i april att priserna på just frukt och grönt gått ner den senaste tiden.
– Vi hoppas att den trenden ska fortsätta, säger Klas Balkow.
När det gäller försäljningen av ekologiska varor ser man att nedgången som varit avstannat något.
– Den sjunker inte i alla fall, det är en förbättring.