För hundra år sedan, den 19 september 1919, invigdes den första waldorfskolan i Stuttgart och sedan dess har drygt 1 000 skolor startats världen över. Dessa dagar firas waldorfpedagogikens 100-årsjubileum internationellt och förstås även i Sverige. Allmänheten är välkomna att delta i aktiviteter som visar waldorfpedagogiken ur olika perspektiv.
I Sverige finns nu 77 waldorfförskolor och 41 waldorfskolor, varav 7 upp till och med gymnasienivå. Även om olika waldorfskolor skiljer sig åt så delar de samma pedagogik, där barnet är i centrum. Målet är att skapa livslång lust att lära sig.
Waldorfskolans läroplan är anpassad efter barnets utveckling och bland annat handlar det om vilka behov eleverna har på olika åldersstadier, som växande människor. Lärarna undervisar mycket genom berättande, vilket hjälper eleverna att få en upplevelse av innehållet.
I waldorfskolan finns förstås teori, men också hantverk och konst, där de senare är sätt att lära sig olika ämnen. Pedagogiken är också levande, i det att varje lärare anpassar sitt arbete till sina elever och sin klass, men utifrån en läroplan och kunskapsmål som finns för varje årskurs.
Firande i Sverige
Under hela året uppmärksammar de svenska waldorfskolorna 100-årsjubiléet på olika sätt. Den 19 september firas Waldorf 100 över hela världen. Den dagen firas det också på de svenska skolorna och på flera skolor runt om i landet har man även ordnat större jubileum under den här veckan.
Varje skola bestämmer hur de vill fira. Förhoppningen är att många vill komma och delta, både de som redan har en anknytning till Waldorfskolan och allmänheten.
– Det är något unikt att en pedagogik fyller 100 år. Det är fantastiskt att få uppleva det. Det har varit i stort sett samma kursplan på Waldorfskolorna sedan starten 1919 och det är bara ett fåtal ändringar som har genomförts i "En väg till frihet", säger Jessica Thorell, verkställande för Waldorfskolefederationen i Sverige.
Hon berättar att Sveriges äldsta waldorfskola är Kristofferskolan i Stockholm som startades 1949. Sedan dess har många skolor startat runt om i Sverige och ett av de teman som lyfts under Waldorf 100-firandet i Stockholm är hur waldorfpedagogiken ska fortsätta in i framtiden och de kommande 100 åren.
– Hur går vi som rörelse vidare för att människor ska vara fortsatt intresserade av waldorfpedagogiken? Och förstås för att elever som går nu ska vilja sätta sina barn i waldorfskolor, säger Jessica Thorell.
För ett år sedan startade waldorfskolefederationen ett nytt initiativ: Waldorfpodden, där Waldorf i Sverige får olika ansikten och vinklar genom intervjuer med människor som på olika sätt har anknytning till waldorfpedagogiken. Här kan man till exempel få höra hur det var att undervisa på 1950-talet genom före detta läraren Birgitta Carlgren som var verksam fram till 1990-talet på såväl Kristofferskolan som Waldorflärarhögskolan.
Firande i norr
På Umeå Waldorfskola, som är Sveriges nordligaste, bjuder man in till firande lördag den 21 september. Temat kommer att vara medeltid och för besökarna finns ett stort mat- och marknadsutbud med aktiviteter för stora som små. I waldorfpedagogiken är berättandet, liksom folksagor och legender, en viktig del och firandet inleds med sagospelet om "Riddar Göran, prinsessan och draken". Spelet hålls utomhus och alla klasser och lärare deltar.
Samtidigt som man firar 100-årsjubileum i världen så firar Umeå Waldorfskola 40 år. Under dagen kommer det att finnas en nostalgiutställning och Rolf Karlsson, som var lärare på skolan i över 30 år, kommer att berätta om hur skolan startade. Waldorfskolor och -förskolor i världen har växt fram ur ett stort ideellt engagemang från pedagoger och föräldrar, och det har inte bara varit enkelt.
Det är också intressant hur den första waldorfskolan i världen startade. Rolf Karlsson berättar att det började i en fabrik i Stuttgart, Tyskland. Det var en cigarettfabrik: Waldorf-Astoria, som då var ett världsmärke.
– Direktören, Emil Molt, var bekant med Steiner sedan länge. Få arbetare hade möjlighet att få läsa vid högre läroverk och då ville Molt ge arbetarbarnen en chans att få gå i skolan och kunna läsa vidare.
Steiner tillfrågades då om att bygga en skola på några idéer ur antroposofin om människans utveckling. Den här tiden, just efter första världskriget, var reformpedagogernas tid på flera håll i världen och de hade alla en stark framtidstro, berättar Karlsson.
Många av reformpedagogikerna har tanken att skolan ska anpassas till barnen istället för barnen till skolan och waldorfpedagogiken har en åldersanpassad undervisning, där konst och hantverk genomsyrar undervisningen, säger Rolf Karlsson.
Firande i Stockholm
I Stockholm firas det i två dagar på City Conference Center den 20 och 21 september och dit är alla skolorna i landet inbjudna att delta med egna programpunkter eller som besökare. Här bjuds det bland annat på sång, musik, storytelling, utställning med elevarbeten, föredrag och eldshow. Aktiviteterna är både inomhus och ute på skolgården.
– Vi blir jätteglada om man tittar förbi. Man får gärna ta en kopp kaffe och stanna så länge man kan, säger Jessica Thorell.
Skolornas egna firanden finns annonserade på deras webb-, Instagram- och Facebooksidor.
Med anledning av firandet har man skapat filmer som berättar mer om Waldorf i världen. Det här är den första i serien "Learn to change the world". Det finns också en svensk Waldorf 100-film som kommer att ha premiärvisning vid eventet i Stockholm i helgen och sedan läggs ut för allmänheten på Youtube.
Hjälp oss att driva tidningen vidare!
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.