Personbilstillverkaren Volvo Cars ska starta fordonsmontering i Indien. Redan under 2017 kommer de första bilarna att rulla ut från fabriken i Bangalore i södra Indien.
Indien är en av världens folkrikaste länder, och en allt viktigare marknad. Därför etablerar Volvo Cars nu en slutmonteringsfabrik i Indien. Mikael Wickelgren är fordonsforskare vid högskolan i Skövde. Han tycker att det finns en logik bakom etableringen.
– Det är i Asien det händer. Expansionsmarknaderna finns i Asien. Det är här kunder i allt högre utsträckning får råd med att köpa bilar av det här slaget.
När Volvo Cars etablerar sig i Indien gör man det tillsammans med Volvo lastvagnar.
– Fabriken etableras i deras lokaler. De har redan en närvaro där och det passade oss när vi letade efter möjligheter till etablering, säger Johan Larsson, presstalesperson på Volvo Cars.
Slutmontering på plats
Fabriken ska inte jämföras med Torslandafabriken i Göteborg som bygger bilar från grunden, del för del.
– Alla delar importeras och det är "kit" som slutmonteras på plats, säger Johan Larsson.
Den första modellen som ska monteras i Indien är XC90 premium SUV. Företaget vill inte uppge hur många bilar man kommer att bygga i den indiska fabriken, men det senaste året sålde Volvo 1 400 bilar i premiumsegmentet i landet. Det motsvarar nära fem procent av den indiska marknaden i segmentet. Målet är att dubbla det fram till 2020.
Volvo ser etableringen av fabriken som ett strategiskt beslut:
"Att starta fordonsmontering i Indien är ett viktigt steg för Volvo Cars, eftersom vi strävar efter att öka vår försäljning på den här snabbt växande marknaden", säger vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.
En plan med ambition
Under den nya ägarstrukturen satsar Volvo på att finnas på plats fysiskt med produktion på olika marknader.
– Kineserna är inte så räddhågade. De klipper till och säger nu gör vi så här, säger Mikael Wickelgren.
– Det här är en plan med ambition som säger att nu kliver Volvo in i Indien med mer allvar än tidigare,
Men premiumsegmentet är inte så stort i miljardnationen Indien - ännu. Här är det få som kör den här typen av bilar i dag.
– Alla etableringar på marknader som inte är utvecklade innebär en risk. Men i affärer tar man risker hela tiden, kalkylerade risker, menar Mikael Wickelgren.
(TT)