loading
Världshälsoorganisationen (WHO) korade häromåret Delhi till världens mest förorenade stad. Foto: TT
Världshälsoorganisationen (WHO) korade häromåret Delhi till världens mest förorenade stad. Foto: TT
Utrikes

Indien vill övergå till avgasfria bilar inom 15 år

Epoch Times

Under de närmaste 15 åren ska den ökänt smoggiga indiska trafiken helt gå över till avgasfria fordon, enligt ett förslag som premiärminister Modi står bakom.

– Detta är en av de mest radikala förändringarna Indiens regering diskuterar, säger Puneet Gupta på konsultfirman IHS Markit.

– Att alla bilar skulle vara elektriska är en avlägsen dröm, tillägger Gupta i en intervju med nyhetsbyrån Reuters.

Men regeringen vill rivstarta för att uppfylla drömmen, enligt en 90-sidig plan från tankesmedjan Niti Aayog som Reuters kommit över. Rapporten läggs fram i veckan, och eftersom Niti Aayog leds av premiärminister Narendra Modi själv väntas upplägget få stort genomslag.

Inom ett år ska miljöreformerna inledas med bland annat laddinfrastruktur och bygget av en fabrik för utbytbara batterier till eldrivna motorcyklar och "tuk-tuks" - en indisk variant av Teslas omsusade gigafabrik i Nevada, om man så vill.

Slutmål 2032

Rapporten sneglar också mot Kina, och vill kopiera upplägget med hård ransonering av nya registreringsskyltar. I städer som Peking och Shanghai kan det vara svårt eller dyrt att få plåtar till ett nytt fossilfordon, medan det finns obegränsat med skyltar till avgasfria varianter.

Rapporten delar upp framtiden i femårsplaner, med ett slutmål att inga bilar i Indien ska vara fossildrivna 2032. Om det gäller den befintliga bilparken eller bara försäljningen av nya bilar framgår inte.

Smutsigast i världen

Bilindustrin väntas vara motsträvig, liksom den i EU och USA försökt motarbeta hårdare avgaskrav. Men Niti Aayog lockar med att om Indien går i bräschen kan det ge handelsmöjligheter. En modern, miljövänligare transportnäring "kan få avsevärd effekt både inom landet och globalt", hoppas rapporten.

Världshälsoorganisationen (WHO) korade häromåret Delhi till världens mest förorenade stad.

(TT)

Rasande tillväxt – i mån av plats

Indiska storstäder har länge lidit av hiskeliga trafikproblem, men som helhet är Indien fortfarande nästan jungfrulig mark för fordonsindustrin. Så sent som 2013 hade landet med kring 1 300 miljoner invånare enligt branschorganisationen OICA bara drygt hälften så många bilar som Tyskland, vars befolkning uppgår till 80 miljoner.

Även jämfört med Kina, som har 1,4 miljarder invånare, ligger Indien väldigt lågt i fordonsstatistiken. 2013 hade Indien enligt OICA 25 miljoner motorfordon på vägarna (tvåhjulingar undantagna), medan Kina hade fem gånger så många.

I mån av plats ute på gatorna kan därför Indiens fordonsmarknad växa väldigt kraftigt. Antalet fordon har beräknats kunna fördubblas från 2015 till 2020.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Världshälsoorganisationen (WHO) korade häromåret Delhi till världens mest förorenade stad. Foto: TT
Världshälsoorganisationen (WHO) korade häromåret Delhi till världens mest förorenade stad. Foto: TT
Utrikes

Indien vill övergå till avgasfria bilar inom 15 år

Epoch Times

Under de närmaste 15 åren ska den ökänt smoggiga indiska trafiken helt gå över till avgasfria fordon, enligt ett förslag som premiärminister Modi står bakom.

– Detta är en av de mest radikala förändringarna Indiens regering diskuterar, säger Puneet Gupta på konsultfirman IHS Markit.

– Att alla bilar skulle vara elektriska är en avlägsen dröm, tillägger Gupta i en intervju med nyhetsbyrån Reuters.

Men regeringen vill rivstarta för att uppfylla drömmen, enligt en 90-sidig plan från tankesmedjan Niti Aayog som Reuters kommit över. Rapporten läggs fram i veckan, och eftersom Niti Aayog leds av premiärminister Narendra Modi själv väntas upplägget få stort genomslag.

Inom ett år ska miljöreformerna inledas med bland annat laddinfrastruktur och bygget av en fabrik för utbytbara batterier till eldrivna motorcyklar och "tuk-tuks" - en indisk variant av Teslas omsusade gigafabrik i Nevada, om man så vill.

Slutmål 2032

Rapporten sneglar också mot Kina, och vill kopiera upplägget med hård ransonering av nya registreringsskyltar. I städer som Peking och Shanghai kan det vara svårt eller dyrt att få plåtar till ett nytt fossilfordon, medan det finns obegränsat med skyltar till avgasfria varianter.

Rapporten delar upp framtiden i femårsplaner, med ett slutmål att inga bilar i Indien ska vara fossildrivna 2032. Om det gäller den befintliga bilparken eller bara försäljningen av nya bilar framgår inte.

Smutsigast i världen

Bilindustrin väntas vara motsträvig, liksom den i EU och USA försökt motarbeta hårdare avgaskrav. Men Niti Aayog lockar med att om Indien går i bräschen kan det ge handelsmöjligheter. En modern, miljövänligare transportnäring "kan få avsevärd effekt både inom landet och globalt", hoppas rapporten.

Världshälsoorganisationen (WHO) korade häromåret Delhi till världens mest förorenade stad.

(TT)

Rasande tillväxt – i mån av plats

Indiska storstäder har länge lidit av hiskeliga trafikproblem, men som helhet är Indien fortfarande nästan jungfrulig mark för fordonsindustrin. Så sent som 2013 hade landet med kring 1 300 miljoner invånare enligt branschorganisationen OICA bara drygt hälften så många bilar som Tyskland, vars befolkning uppgår till 80 miljoner.

Även jämfört med Kina, som har 1,4 miljarder invånare, ligger Indien väldigt lågt i fordonsstatistiken. 2013 hade Indien enligt OICA 25 miljoner motorfordon på vägarna (tvåhjulingar undantagna), medan Kina hade fem gånger så många.

I mån av plats ute på gatorna kan därför Indiens fordonsmarknad växa väldigt kraftigt. Antalet fordon har beräknats kunna fördubblas från 2015 till 2020.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024